18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Żywy Grób u franciszkanów w Tychach. Msze w Małym Asyżu

EL
Żywy Grób u franciszkanów w Tychach
Żywy Grób u franciszkanów w Tychach Jolanta Pierończyk
Żywy Grób u franciszkanów w Tychach to nowość. Dotąd była tylko Żywa Szopka przygotowywana przez o. Wawrzyńca Jaworskiego. Żywy Grób to także jego pomysł i realizacja.

Po raz pierwszy w czasie świąt wielkanocnych franciszkanie zdecydowali się odprawiać msze w budującym się kościele. Atrakcją będzie Żywy Grób, czyli okazja do przyjrzenia się zwierzętom związanym z Wielkanocą: osłu, barankom i zajączkom. Te zwierzęta będzie można oglądać w sąsiedztwie pustego Grobu. Tak jak podczas świąt Bożego Narodzenia, w godz. 16-20 na dziedzińcu kościelnym płonąć będzie ognisko i czynne będzie stoisko gastronomiczne.
O. Wawrzyniec Jaworski: Były żywe szopki, ale żywego grobu jeszcze nie widziałem i postanowiłem, że będzie u nas w tym roku. Święta Wielkanocne to święta życia więc pojawią się żywe zwierzęta: osiołek, kucyki, króliki, baranki, owieczki i inne...

Msze w budującym się kościele odprawiane będą od Wielkanocy do kanonizacji Jana Pawła II. Oto harmonogram.

Wielka Sobota, 19 kwietnia 2014 r.

O godz. 20 w budującym się kościele rozpocznie się liturgia Wielkiej Soboty.

Niedziela, 20 kwietnia 2014 r.

6.oo Procesja rezurekcyjna z kaplicy i Msza św.
10.3o Msza św. z udziałem dzieci
12.oo Msza św. niedzielna
18.oo Nieszpory wielkanocne
18.3o Msza św. niedzielna i wielkanocne śpiewanie z Jerzym Moskałą

Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia 2014 r.

10.3o Msza św. z udziałem dzieci
12.oo Msza św. niedzielna
18.oo Nieszpory wielkanocne
18.3o Msza św. niedzielna

Wtorek – Piątek, 22 – 25 kwietnia 2014 r.

18.3o Msza św. i wielkanocne śpiewanie z Jerzym Moskałą

Sobota, 26 kwietnia 2014 r.

18.oo Różaniec św. w intencji Kościoła i Ojca Świętego
18.3o Msza św. niedzielna

20.oo -22.oo CZUWANIE MODLITEWNE PRZED KANONIZACJĄ

Niedziela Miłosierdzia Bożego, 27 kwietnia 2014 r.

10.3o Msza św. z udziałem dzieci
12.oo Msza św. niedzielna
18.oo Nabożeństwo do Miłosierdzia
18.3o Msza św. niedzielna
19.3o Dziękczynnie za kanonizację

Żywy Grób u franciszkanów w Tychach. Biblijne znaczenie zwierząt

Osioł – pospolity osiołek był typowym zwierzęciem pociągowym czasów biblijnych. Hebrajski rzeczownik hamor (czerwone zwierzę) oznaczał udomowionego osła. To zadowalające się skromnym pożywieniem (trawa, krzewy, gałęzie drzew), odporne na różnorodne warunki atmosferyczne zwierzę służyło ludziom na wiele sposobów: oślica była używana jako wierzchowiec, dawała też mleko, a także podobnie jak wół, osioł pomagał człowiekowi orać pole i deptać kłosy. Ludzi bogatych stać było na kupno białego osła (Sdz 5,10). Osioł był symbolem pokory i wytrwałej służby. Jezus wkroczył do Jerozolimy, tak, jak zapowiedział prorok Zachariasz: „Oto Król twój idzie do ciebie, sprawiedliwy i zwycięski. Pokorny jedzie na osiołku, na oślątku, źrebięciu oślicy” (Za 9,9).

Baranek - W wielu kulturach od tysięcy lat żywy baranek był zwierzęciem ofiarnym. Uważany za symbol prostoty, niewinności, łagodności i cierpliwości (znosi w milczeniu strzyżenie i uśmiercanie), pełnił funkcję mediatora między światem ludzi i strefą sacrum. Żydzi składali Jahwe baranki jako codzienną ofiarę-modlitwę, a zwłaszcza w szabat i dni świąteczne. Wyjątkowe znaczenie miał baranek paschalny, który upamiętniał kres niewoli egipskiej - w noc rozpoczęcia wędrówki do Ziemi Obiecanej znak wykonany z Bożego nakazu na drzwiach jego krwią, chronił żydowskie rodziny przed Aniołem Śmierci. Mięso paschalnego baranka mieli spożyć w stroju podróżnym, na stojąco i pospiesznie. Rytuał ten jest do dzisiaj centralnym elementem corocznych obchodów Paschy upamiętniających to wydarzenie.
Dla chrześcijan baranek to symbol męki, śmierci i zmartwychwstania Chrystusa oraz Eucharystii. Baranek Boży, zraniony i zabity, ale jednocześnie zwycięski, jest biblijnym symbolem Wielkanocy. O baranku jako figurze Chrystusa mowa w Starym Testamencie w licznych proroctwach, m.in. przy opisie ofiary Abla, Abrahama, wyjścia Żydów z niewoli egipskiej. Do symbolu tego też wielokrotnie odwołuje się w Nowym Testamencie Jezus w swoim nauczaniu, a Jan Chrzciciel jako pierwszy nazywa Zbawiciela Barankiem Bożym (J 1, 29), który symbolizuje krzyżową ofiarę Jezusa złożoną dla odkupienia ludzkości (Iz 53, 7).

Zając - W pismach Ojców Kościoła znajdujemy pierwsze chrześcijańskie interpretacje znaczenia zająca, które są komentarzem do wybranych fragmentów Biblii. Zabytki dawnej sztuki chrześcijańskiej przedstawiające zająca wraz z motywem winnego krzewu wskazują na związek z Eucharystią, życiem wiecznym i zmartwychwstaniem. Dodatkowo relację do Chrystusa uwidacznia podobieństwo słowne w języku greckim, gdzie na określenie zająca używa się słowa Lagos, które oznacza Boże Słowo - Chrystusa.

Najstarsze źródła przedstawiające zająca z wielkanocnymi jajkami pochodzą z końca XVII wieku. Wyjaśnień tego niezwykłego związku jest wiele. Gdy jedni widzą tu nawiązanie do zwyczajów podatkowych, które dopuszczały składanie daniny w naturze, co sprawiało, że często wraz z jajkami składano zwierzęta, i to nie koniecznie domowe, inni próbują spojrzeć na problem oczyma dzieci. One to mogły w czasie Wielkanocy zauważyć na polach biegające zające, zapowiadające nadejście wiosny. Ponieważ zawsze obdarowywane były w te święta pisankami, łatwo było przypisać właśnie zającom rolę roznosicieli tych prezentów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

9 ulubionych miejsc kleszczy w ciele

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tychy.naszemiasto.pl Nasze Miasto