Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Sprawdź swój samochód - przedstawiamy raport awaryjności TÜV 2009

Dariusz Dobosz
net
Niemiecki TÜV, jak co roku, ogłosił raport o awaryjności samochodów. To cenna wskazówka dla kupujących auto jak i ich właścicieli ...

Ten swoisty protokół pokontrolny niemieckiego Urzędu Dozoru Technicznego powstaje rokrocznie na podstawie danych z okresowych badań technicznych, u nas zwanych popularnie diagnostyką. Zestawienie nazwane oficjalnie TÜV Report 2010, opublikowane 17 grudnia 2009 r. oparto na wynikach badań 7,5 mln aut, które w okresie od lipca 2008 r. do czerwca 2009 r. pojawiły się w niemieckich stacjach kontroli pojazdów.

Na korzyść raportu TÜV przemawia fakt, że spektrum badanych aut jest bardzo szerokie. Kategorie wiekowe od 2 do 11 lat objęły pojazdy z roczników 1997-2007. Praktycznie każdy odnajdzie tutaj model samochodu, który już ma lub który chciałby kupić. Zestawienie pomija jedynie rzadkie modele, których sprzedaż na rynku niemieckim była marginalna.

W raporcie można sprawdzić nie tylko lokatę pojazdu, wynikającą z przypisanego mu poziomu awaryjności, ale również jego wynik w stosunku do średniej awaryjności, wyliczonej dla każdej kategorii wiekowej. Analizy TÜV prowadzone są od ponad trzech dekad. Daje to pojęcie o tendencjach w awaryjności samochodów i poziomie jakościowym poszczególnych producentów.

Raport tego typu stanowi bez wątpienia cenne źródło informacji o konkretnych modelach aut, ale jego treści nie należy pojmować zupełnie bezkrytycznie. Przy wyborze pojazdu takie zetawienie powinno być nie wyrocznią, a wskazówką. Wysokie notowania w rankingu TÜV nie mogą zwalniać od dokładnych oględzin auta używanego i bacznej kontroli jego stanu technicznego. Gorsze lokaty nie dyskwalifikują z góry samochodu, bowiem każdy egzemplarz ma własną historię.


Metodologia, czyli jak to się robi ?

Raport TÜV powstaje na podstawie danych zebranych podczas przeglądów technicznych w stacjach kontroli pojazdów na terenie Niemiec. Niemiecki Urząd Dozoru Technicznego ma największy udział w takich przeglądach. Na 25 096 778 przeglądów dokonanych w 2008 r. aż 9 992 481 przypadło właśnie na TÜV.

Druga w kolejności DEKRA (Stowarzyszenie Rzeczoznawców Technicznych) uzyskała wynik 8 713 419, a trzeci był GTÜ (Towarzystwo Nadzoru Technicznego) z wynikiem 3 367 723. Pozostałe przeglądy wykonane zostały przez inne podmioty z sektora nadzoru technicznego. Badania techniczne aut wyglądają podobnie jak w Polsce. Sprawdza się sprawność hamulców, amortyzatorów, oświetlenia, podwozia, ogumienia, układu wydechowego, zwracając jednocześnie uwagę na zaawansowanie procesów korozyjnych w elementach ważnych z punktu widzenia bezpieczeństwa. Istotne jest, że każde badanie przebiega tak samo i obejmuje ten sam zestaw czynności kontrolnych.

Awaryjność. 2 i 3-letnie auta - 2009 raport TÜV

Awaryjność. 4 i 5-letnie auta - 2009 raport TÜV

Awaryjność. 6 i 7-letnie auta - 2009 raport TÜV

Awaryjność. 8 i 9-letnie auta - 2009 raport TÜV

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na opolskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto