Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

TOP 10 - Trasy drogowe województwa śląskiego

Sławomir Cichy
Węzeł Murckowska to jedno z największych skrzyżowań autostradowych na Śląsku. Jest praktycznie bezkolizyjne i bezpieczne
Węzeł Murckowska to jedno z największych skrzyżowań autostradowych na Śląsku. Jest praktycznie bezkolizyjne i bezpieczne fot. Mikołaj Suchan
Z naszych miast bardzo szybko można dojechać do Krakowa, Wrocławia, Łodzi, Warszawy, a nawet do Brna, Berlina czy Wiednia. Wszystkie drogi prowadzą na Śląsk

Jakie mamy drogi, każdy widzi. Nawet Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie ukrywa, że Śląskie, jeśli chodzi o jakość nawierzchni jest poniżej średniej krajowej i to mimo, że pod ich jurys-dykcją jest zaledwie 816 km w naszym województwie. Mniej w Polsce mają tylko województwa podkarpackie – 719 i świętokrzyskie 732 km.

– Z tych danych wynika jednoznacznie, że przy dużych wydatkach na paliwo drogi krajowe na Śląsku powinny być w idealnym stanie, płaskie jak stół. Nie dziwię się, że nasi kierowcy czują się oszukani. Sam mam takie odczucia jadąc codziennie do pracy – argumentował rok temu na naszych łamach ekonomista prof. Andrzej Barczak z Uniwersytetu Ekonomicznego dodając, że owa niesprawiedliwość wiąże się z centralizmem odziedziczonym po poprzednim ustroju. – Pieniądze z całego kraju trafiają do stolicy, a tam dzielone są według jakiegoś dziwnego algorytmu pomijającego nasz region.

Trudno jest śląskim ekonomistom uwierzyć w przypadek, że rekordzistą pod względem ilości dróg krajowych jest Mazowieckie – 2176 km i mieszczą się one jakościowo powyżej średniej krajowej. Najlepsze drogi bezapelacyjnie są jednak w Podlaskiem, Lubuskiem i Zachodniopomorskiem.

– Najgorsze, że dotychczas w województwie śląskim dominowały problemy z odcinkami wymagającymi natychmiastowego wyrównania kolein w nawierzchni jezdni. Teraz jednak na pierwszy plan wysuwają się pozostałe typy zabiegów naprawczych dotyczące wzmocnień podbudowy. To oznacza, że remonty będą bardziej kosztowne i długotrwałe. Dysponując nawet relatywnie dużymi środkami, zrobimy o połowę mniej niż przy naprawach powierzchniowych – mówi Artur Mrugasiewicz z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Ale mimo jakościowej słabości, śląska sieć drogowa jest najlepiej rozwinięta w kraju. A wszystko dzięki m.in. zapobiegliwości władz samorządowych województwa i miast, które nie oglądając się na plany centralne budują lokalne połączenia często o jakości dróg krajowych. Nie do przecenienia jest realizowana od trzydziestu lat Drogowa Trasa Średnicowa. Tempo budowy może nie jest zawrotne, ale owoce zbieramy każdego dnia w drodze do pracy i z powrotem. Warto więc przypomnieć, że pierwszą łopatę wbito w odcinek przebiegający od Katowic ulicą Chorzowską w 1979 roku, jednak po wykonaniu początkowych prac ziemnych obejmujących nasypy ziemne na węzłach Mieszka I i Gałeczki budowa została przerwana w 1981 roku. Wznowiono w 1986 roku. Gdyby nie DTŚ, aglomeracja wyglądałaby jak zakorkowana Warszawa, Wrocław czy do niedawna Kraków. Tymczasem, mimo lawiny samochodów, która przetacza się każdego dnia przez nasze drogi, korki należą do najkrótszych w kraju.

– Kwadrans oczekiwania na jakimś węźle do zjazdu lub na światłach, w kategoriach prawdziwych problemów komunikacyjnych wielkich miast jest praktycznie niezauważalny. W tym kontekście trudno mówić w aglomeracji śląskiej o jakichkolwiek korkach czy zatorach. Jesteście szczęściarzami – mówi Marek Kopeć, ekspert motoryzacyjny i instruktor ekologicznej jazdy w Warszawie.

To właśnie u nas powstały dwa największe węzły drogowe w naszej części kraju – Murckowska na skrzyżowaniu autostrady A4 i drogi krajowej S1, a także węzeł Rokitnica łączący dwie najważniejsze polskie autostrady A4 z kierunku wschód-zachód i A1 łączącą w przyszłości Trójmiasto z południem Europy.

O ile jednak Katowice czy Gliwice należą do najbogatszych miast regionu i przyklejone do A4 mogą liczyć na inwestycje z centrali, same wydatkując niemałe pieniądze na poprawę głównych dróg, o tyle mniejsze ośrodki, odcięte od autostrad muszą liczyć na siebie.

Jaworzno jest przykładem miasta, które nie czekało na mannę z GDDKiA. Szansę na budowę atrakcyjnych miejsc dla inwestorów, a tym samym swój rozwój wzięło we własne ręce.

– Cały realizowany od kilku lat program „Miasto twarzą do autostrady”, to w kilku etapach przebudowa DK79, odciążenie centrum i skierowanie ruchu tranzytowego na obwodnice – mówi Marcin Marzyński z jaworznickiego ratusza. Koszt programu przekroczy 150 mln zł i jest największym przedsięwzięciem w dziejach miasta. Większość środków pozyskano z zewnątrz, m.in. z funduszy unijnych.

– W efekcie daliśmy mieszkańcom nie tylko ogromną wygodę podróżowania, ale przede wszystkich miastu szansę na szybki rozwój. Co prawda banałem jest powiedzieć, że drogi są krwioobiegiem gospodarki, ale faktem bezspornym pozostaje, że bez sprawnej komunikacji i logistyki, trudno liczyć na inwestorów i tworzenie miejsc pracy – mówi prezydent Jaworzna Paweł Silbert. Dzięki temu Jaworzno mimo, że położone na obrzeżach województwa śląskiego przestało być peryferyjnym miastem bez perspektyw.

Nic więc też dziwnego, że Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna, której tereny znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie najważniejszych dróg regionu ciągle się rozwija, przyciągając inwestycje światowych koncernów. KSSE obejmuje już ponad 1500 hektarów na terenach 19 miast i 8 gmin znajdujących się w jednej z 4 podstref – gliwickiej, sosnowiecko-dąbrowskiej, tyskiej i jastrzębsko-żorskiej. Dla przykładu w podstrefie gliwickiej głównymi inwestorami są GM Opel, NGK Ceramics, Mecalux, Roca i z pewnością pojawią się kolejni zwłaszcza, że węzeł Sośnica połączył dwie najważniejsze autostrady naszej części Europy: A1 z A4. To z kolei przełoży się na wzrost liczby nowych miejsc pracy i dobrobytu mieszkańców.

A przecież trudno także przecenić takie inwestycje jak obwodnica Siewierza, która ułatwia ruch tranzytowy na kierunku północ-południe a także tunel pod katowickim rondem, który praktycznie zlikwidował korki w centrum aglomeracji. A kiedy zaprojektowana już DTŚ dotrze do Mysłowic, Dąbrowy i Gliwic, sieć dróg będzie kompletna. O takich rozwiązaniach inne miasta ze stolicą włącznie mogą na razie pomarzyć albo co najwyżej rysują je w planach bliżej nieokreślonej przyszłości. O ich zakończeniu dziennikarze napiszą nie wcześniej, niż na naszym liczniku pojawi się 30 tys. wydanie. Tymczasem w województwie śląskim tę przyszłość mamy już dziś.

Dziesięć dróg, autostrad, obwodnic i tuneli, których zazdroszczą nam mieszkańcy innych regionów

1 .Autostrada A1 – Przebiega w ciągu międzynarodowej trasy E75, leżąca w VI transeuropejskim korytarzu transportowym, jest zwana też Autostradą Bursztynową. To jedyna polska autostrada o przebiegu południkowym. Na terenie województwa śląskiego przebiegać będzie od granicy z Czechami w Gorzyczkach, przez Sośnicę i Pyrzowice, i dalej do Strykowa. Długość odcinka Gorzyczki - Pyrzowice to ok. 100 km. Docelowo połączy nasz region z Trójmiastem.

2. Autostrada A4 – Jak na razie najdłuższa polska autostrada stanowiąca odcinek drogi międzynarodowej E40. W naszym kraju przebiega od dawnego przejścia granicznego do Niemiec Jędrzychowice-Ludwigsdorf koło Zgorzelca poprzez Legnicę, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków. Dalej przez Tarnów i Rzeszów poprowadzi do przejścia granicznego na Ukrainę Korczowa-Krakowiec. Łączna długość kompletnej autostrady na terenie Polski wyniesie ok. 670 km (w Śląskiem 84 km).

3. Drogowa Trasa Średnicowa – To droga szybkiego ruchu, jedna z najważniejszych na terenie aglomeracji śląskiej. Na całej długości jest bezkolizyjna, dwujezdniowa. Dziś DTŚ łączy ze sobą Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską i Zabrze. Docelowo ma dotrzeć do Gliwic. Planuje się również jej przedłużenie do Zagłębia Dąbrowskiego i Jaworzna. Odcinek ten miałby długość 22,3 km i przebiegał z Katowic przez Mysłowice (połączony z Jaworznem), Sosnowiec, Będzin i Dąbrowę Górniczą.

4. Tunel pod rondem w Katowicach – Po sześciu latach prac, 9 grudnia 2006 roku, został oddany do użytku tunel pod rondem im. Jerzego Ziętka, przy Spodku. Ma czteropasmowe jednie w dwóch kierunkach. Dłuższa na trasie do Chorzowa ma długość 657 m, krótsza – 650,1 m. Rozwiązał problem gigantycznych korków, które trapiły centrum Katowic, a ruch tranzytowy przez aglomerację przestał być udręką. Jedna z bardziej potrzebnych i trafionych inwestycji chwalonych przez mieszkańców regionu.

5. Ekspresówka na Słowację – To połączenie drogowe Bielsko-Biała (S1) – Żywiec – Zwardoń/Myto-Skalité – o łącznej długości ok. 48 km w całości znajdujące się na terenie województwa śląskiego. Trasa pomyślana jako przedłużenie drogi S69 na terenie Słowacji łączy się ze słowacką autostradą D3 w kierunku Bratysławy. Zarówno droga ekspresowa S69, jak i autostrada D3 są częścią Europejskiego Korytarza Transportowego nr VI. Na trasie znajduje się jedyny w Polsce pozamiejski tunel Szare-Laliki.

6. Tunel Szare-Laliki – Odcinek drogi ekspresowej S69 Szare-Laliki oddano do użytku 5 marca 2010 r. W ramach tej inwestycji zbudowano pierwszy w Polsce pozamiejski tunel drogowy. Jego długość wynosi 678 m. Tunel w Lalikach przeprowadza drogę pod Sobczakową Grapą, górą Beskidu Żywieckiego. Jest tunelem jednonawowym, dwukierunkowym, z równoległym tunelem ewakuacyjnym, który łączy się z tunelem drogowym poprzez 4 przejścia. Drążony był zarówno metodą górniczą jak, i odkrywkową.

7. Ekspresówka do Bielska – Budowana polska droga ekspresowa o łącznej długości ok. 130 km, położona na obszarze województwa śląskiego i częściowo małopolskiego. Zgodnie z planami docelowo połączy Pyrzowice (A1) – z granicą z Czechami w Cieszynie-Boguszowicach oraz czeską drogą ekspresową R48. Część trasy stanowi Wschodnia Obwodnica GOP czyli trasa: Dąbrowa Górnicza – Mysłowice – Kosztowy – Tychy (30,2 km, z lat 1978-1983).

8. DK 81, czyli Wiślanka – Droga krajowa z Katowic (od autostrady A4) do skrzyżowania z drogą ekspresową S1) w Harbutowicach koło Skoczowa. Prawie w całości czteropasmowa oprócz fragmentu w Brynowie. W granicach Żor na odcinku ok. 6 km ma nawierzchnię betonową. Jej kontynuacją w kierunku Ustronia i Wisły jest droga wojewódzka nr 941. Jest najkrótszym połączeniem GOP z Beskidem Śląskim. Cała trasa znajduje się w województwie śląskim i liczy ok. 60 km.

9. Obwodnica Siewierza – Oddana do użytku w listopadzie 2010 r. w ciągu DK 78 ma ogromne znaczenie dla ruchu lokalnego i mieszkańców Siewierza. Całkowicie bowiem odciążyła siewierski rynek oraz umożliwiła swobodny przejazd drogami krajowymi. Z drogą krajową nr 1 łączy się za pomocą węzła typu koniczyna. Trudno przecenić jej rolę dla ruchu tranzytowego (Częstochowa - Bielsko-Biała) i (Gliwice -Tarnowskie Góry - Kielce). Obwodnica jest dwujezdniowa i ma 5 722 m długości.

10. Gierkówka z Katowic do Warszawy – To popularna nazwa zbudowanej w latach 70. XX wieku drogi szybkiego ruchu. Do dzisiaj jest jedną z najważniejszych tras w kraju. Na całej długości ma co najmniej dwie jezdnie, na modernizowanych fragmentach zbudowano obwodnice większości miast. Odcinek S86 między Katowicami a Sosnowcem jest najruchliwszym odcinkiem w kraju. W ciągu doby przejeżdża tędy 100 tys. pojazdów.

Rozmowa z Grzegorzem Stasiakiem – kierowcą, ale także instruktorem nauki jazdy, aktorem i kabareciarzem

Każdego roku po polskich i europejskich drogach robi pan setki tysięcy kilometrów...
Czasem jadąc z koncertu na koncert zastanawiam się, czy pracuję fizycznie, czy umysłowo. Koncert trwa półtorej godziny, a bywa, że dojazd na niego i pięć.

To jak pan ocenia stan dróg w naszym regionie?
A w jakiej skali?

Powiedzmy od zera do dziesięciu.
Nie więcej niż dwa.
Jest pan bardzo surowy. W takim razie ile punktów mają na tej skali uznawane za wzór drogi niemieckie?
Maksymalnie osiem. Ostatnio oni też mniej się przykładają do roboty. Ale jest u nas jedna trasa, którą jeżdżę wte i wewte i która zasługuje na ósemkę. To autostrada A4 od Katowic do zachodniej granicy. Nie mamy się czego wstydzić. Choć można było pomyśleć od razu o dodatkowym pasie. Za kilka lat może się okazać, że jest przestarzała.

A co na wzór skręconych rur jako koszmaru hydraulika jest u nas koszmarem kierowcy? Bo moim faworytem jest węzeł Murckowska, którego bez asystenta pasa w GPS nie sposób pokonać.
Spokojnie. Akurat to wielkie skrzyżowanie jest praktycznie bezkolizyjne i bezpieczne. Moim faworytem w takiej klasyfikacji jest skrzyżowanie na granicy Rudy Śląskiej i Zabrza na Zaborzu, gdzie trzeba się włączyć do ruchu właśnie z DTŚ. Jest tam tramwaj, duży ruch, ciasno upakowane kamienice, średnia widoczność i trzeba sobie z tym wszystkim radzić. Być może nie dało się tego miejsca inaczej zorganizować ale ja bym na miejscu projektantów jeszcze nad nim pogłówkował. W każdym razie, jeśli kierowca przejedzie go bez problemów, to zda egzamin z jazdy na każdym kursie.

A jak pan ocenia sieć dróg w województwie śląskim w porównaniu z resztą kraju?
Pod tym względem to już jest Europa. Liczba alternatywnych dróg, którymi można dojechać do celu jest naprawdę duża. Wcześniej, nie mając GPS, nawet nie zdawałem sobie z tego sprawy. Korki nie są zmorą naszych miast. Gdyby jeszcze ta jakość wykonania była lepsza. Zdarza się, że już po roku drogowcy zaczynają łatać nowo wybudowaną trasę. To jakieś wariactwo.

Gdyby miał pan wybrać jedną, ale naprawdę jedną inwestycję drogową, która odmieniła życie mieszkańców województwa.
Kiedy przypomnę sobie czasy, kiedy nie było deteeśki, to mi się włos jeży na głowie. Trasę Ruda Śląska – Katowice czyli raptem 20 kilometrów pokonywałem w półtorej godziny. A zdarzało się, że na koncert jechałem dwie godziny.
Standardowo rezerwowałem sobie godz. 16-18 na dojazd. A potem jeszcze trzeba było wrócić. Bez DTŚ bylibyśmy 100 lat za... wiadomo za czym, ale nie powiem, bo to teraz niepoprawne politycznie. Powiem tak. Gdyby na Śląsku przyznawali drogowego Nobla, ten, kto narysował na mapie DTŚ powinien go dostać. I mówię to z pełnym przekonaniem zwłaszcza tym, którzy już zapomnieli jak wyglądała droga przez aglomerację wcześniej. Bo do dobrego łatwo się człowiek przyzwyczaja i uważa, że mu się należy.

Podobno, zanim powstała DTŚ, kierowcy ciężarówek jadących tranzytem przez Śląsk wynajmowali taksówkarzy jako pilotów do przeprowadzenia ich przez nasze miasta...
Nie podobno, tylko rzeczywiście tak było.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto