Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W regionie są 44 centra handlowe, kolejne 3 - w budowie. Część starszych może paść WIZUALIZACJE

Justyna Przybytek
Gemini Park w Tychach
Gemini Park w Tychach Mat. Prasowe
Konurbacja katowicka to rozproszony rynek handlowy z dwoma głównymi ośrodkami - Katowicami oraz Gliwicami. Łącznie w regionie istnieją 44 bardzo zróżnicowane, pod względem wielkości i jakości, centra handlowe o łącznej powierzchni 1,1 mln mkw. Konkurencja jednak rośnie – w budowie są kolejne galerie. Starsze obiekty muszą walczyć o klienta, inaczej podzielą los zamkniętego ostatnio Centrum Handlowego Sosnowiec - wynika z raportu Colliers International, w którym podsumowano rynek centrów handlowych w konurbacji katowickiej za drugi kwartał 2016 roku.

Nasycenie powierzchnią handlową w konurbacji katowickiej wynosi 519 mkw. na 1000 mieszkańców. Na jedno centrum handlowe przypada średnio 48 890 osób. Siła nabywcza mieszkańców konurbacji w przeliczeniu na metr kwadratowy centrum handlowego wynosi średnio 65 510 zł rocznie – wyliczają w raporcie„Centra handlowe w aglomeracjach II kw. 2016 r. | konurbacja katowicka” eksperci Colliers International.

Jak przypominają w ubiegłym roku w regionie oddano do użytku dwa nowe centra handlowe o łącznej powierzchni 50 tys. m kw. To Galeria Galena w Jaworznie oraz Supersam w Katowicach. Ale w budowie pozostają kolejne centra – Quick Park w Mysłowicach (13 tys. m kw.), Gemini Park Tychy (75 tys. m kw.) i Galeria Libero w Katowicach (ok. 45 tys. m kw.). Łącznie w budowie, w konurbacji katowickiej, znajduje się więc ponad 130 tys. mkw. Mimo to nadal największą galerią w regionie pozostaje Silesia City Center z 84 tys. m kw. i ponad 300 sklepami.

– Rynek handlowy konurbacji katowickiej jest wciąż atrakcyjny dla inwestorów – zarówno jego stolica jak i mniejsze ośrodki miejskie. Jak pokazuje przykład zamkniętego ostatnio Centrum Handlowego Sosnowiec, wzrost konkurencji wpływa na obiekty starsze, powodując konieczność ich re-pozycjonowania lub zmiany funkcji – mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.

Jak dodają eksperci z CI popyt na powierzchnie w centrach handlowych konurbacji katowickiej koncentruje się wokół najlepszych projektów, gwarantujących najemcom wysoką odwiedzalność i obroty. - Potencjał Katowic doceniają sieci handlowe z segmentu premium. Z drugiej jednak strony w regionie funkcjonuje kilka obiektów z pustostanami strukturalnymi, wymagających re-pozycjonowania – tłumaczą.

Średni współczynnik pustostanów dla konurbacji katowickiej na koniec 2015 roku wyniósł 3,8 proc., zaś w I połowie tego roku spadł do 3,3 proc. - Stawki czynszowe plasują się na poziomie 43- 45 euro za mkw. na miesiąc za lokal 100-150 mkw. na potrzeby mody – czytamy w raporcie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto