Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zabrze: Fundusze europejskie na wyciągnięcie ręki

Redakcja
Nowe elektryczne zespoły trakcyjne są nie tylko ładne, ale i wygodne, do tego bardzo szybkie
Nowe elektryczne zespoły trakcyjne są nie tylko ładne, ale i wygodne, do tego bardzo szybkie Fot. Arkadiusz Ławrywianiec
Otwierane na klawisz drzwi, nad każdym wejściem tablica wyświetlająca nazwy przystanków, kilmatyzowa-ne i monitorowane non stop wnętrza - nie ma się co dziwić, że cztery szybkie pociągi typu "Flirt", jakie od grudnia 2008 roku jeżdżą po śląskich torach, nadal robią wrażenie na podróżnych.

W środku składu znajduje się pomieszczenie na rowery, wózki dziecięce i duże bagaże. Są w nim również składane siedzenia dla osób niepełnosprawnych i stanowiska dla wózków inwalidzkich. Jakby tego było mało "Flirt" rusza bez wstrząsów - to zasługa poduszek powietrznych.

- Jeśli ktoś ma odpowiednią wiedzę i wiadomości, to prowadzi się go dużo łatwiej niż stare lokomotywy - śmieje się Andrzej Wójcik, maszynista z 27-letnim stażem, jeden z instruktorów, którzy szkolili maszynistów w Katowicach.

"Flirty" kupione od szwajcarskiej firmy Stadler to obecnie najnowocześniejsze pociągi w regionie. Obsługują trasę Katowice-Tychy. W weekendy jeżdżą też do Zwardonia. Samorząd województwa śląskiego wydał na nie ponad 88 milionów złotych. Odbierając "Flirty" kolejarze nie ukrywali, iż cztery szybkie pociągi to zaledwie kropla w morzu potrzeb. Pod koniec ubiegłego roku podpisano umowy na dostawę kolejnych nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych - tym razem ośmiu "Elfów" z bydgoskiej firmy PESA.

Kontrakt warty jest ponad 187 milionów złotych - blisko 109 milionów złotych pochodzi z funduszy europejskich, resztę wyłoży samorząd województwa śląskiego.

Każdy z "Elfów" pomieści 450 pasażerów (200 na miejscach siedzących) i będzie rozwijać maksymalną prędkość 160 km na godzinę. Wiadomo już, że składy kursować będą na trasie Częstochowa-Gliwice i Gliwice-Jaworzno Szczakowa. Kiedy?

Najpóźniej w listopadzie zostaną dostarczone śląskiemu zakładowi Przewozów Regionalnych dwa pierwsze "Elfy". Całość kontraktu ma zostać zrealizowana do listopada 2011 roku. - Tyle trwa montaż pociągu. Każdy skład musi być wyposażony w elektronikę oraz niezbędne instalacje - mówi Witold Trólka z biura prasowego urzędu marszałkowskiego. MIW, AW

Moim zdaniem

Prof. Marek Sitarz z katedry transportu szynowego politechniki Śląskiej w Gliwicach:

W krajach Europy Zachodniej, takich jak Francja, Hiszpania, Niemcy, czy Szwecja bardzo mocno stawia się na regionalny transport szynowy. Nie tylko unowocześnia się tam tabor, ale i buduje nowe linie tramwajowe i szybkiej kolei. Z jednej strony odciążane są w ten sposób drogi i rozładowywany nadmierny ruch samochodowy w centrach miast i aglomeracji. Drugim niezmiernie ważnym aspektem jest dbałość o środowisko.

Zachętą dla mieszkańców do tego, by ze swoich samochodów przesiedli się do wagonów kolejowych, jest stworzenie im dogodnych warunków podróżowania. Kolej musi być wygodna, komfortowa. Poza tym podróżny nie może zbyt długo czekać na pociąg.

U nas na Śląsku dobrym początkiem takiego właśnie podejścia do kolei są nowe pociągi typu "Flirt", które pojawiły się na śląskich torach. Podróżni widzą, że polepsza się bezpieczeństwo i komfort jazdy. Widzą, że kolej po prostu może być ładna. Wprawdzie nowoczesnych pociągów jest jeszcze niewiele, ale rozbudziły oczekiwania społeczeństwa. Docierają nawet do nas głosy mieszkańców, że czekają na kolejne nowe wagony, bo nie chcą się wstydzić za stare żelastwo, którym do tej pory podróżują. Pamiętajmy jednak, że nawet po zakupie kolejnych kilku nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, stanowić będą one niewielki procent całego taboru.

Jak wspomniałem, to początek inwestowania w szybką kolej, za tym muszą pójść kolejne kroki do modernizacji całego systemu transportowego, nie tylko szynowego, ale i drogowego.

Bez środków zewnętrznych takie inwestycje byłby niemożliwe. Nie ma się co łudzić, że zmiany widoczne będą od razu, ale bez unijnego wsparcia miasta nie dałyby same rady dużych drogowych przedsięwzięć realizować, ba, nawet przygotować koniecznych projektów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto