Centrum przesiadkowe Opole Główne zaplanowano na płycie dworca autobusowego u zbiegu ulic 1 Maja i Armii Krajowej. Ma tam powstać czteropiętrowy budynek o powierzchni 13,5 tysiąca metrów kwadratowych. Ponad 4 tysiące metrów kwadratowych zajmować będą zielone tarasy.
Na poziomie zerowym ma być osiem stanowisk postojowych dla autobusów pozamiejskich i międzynarodowych. Na pozostałych kondygnacjach znajdzie się parking na około 350 pojazdów. Wszystko wskazuje na to, że będzie płatny.
Na początku lipca otwarto oferty przetargowe. Zgłosiły się trzy firmy. Najtańszą propozycję głosiła warszawska firma Warbud - ponad 64 mln zł. Kolejna była propozycja firmy Adamietz - 69,5 mln zł. Najdroższa była oferta Polbau - 75,5 mln zł.
Wszystkie oferty były droższe od założeń ratusza. W budżecie Opola przewidziano bowiem około 50 mln zł na to zadanie. Jednocześnie był to drugi przetarg na to zadanie. W pierwszym - z początku tego roku - były dwa zgłoszenia, z ofertami wartymi 66,5 oraz 74,5 mln zł. Miasto miało wtedy na inwestycję 46 mln zł. Pierwszy przetarg unieważniono.
Z drugim już tak nie będzie. Na najbliższej sesji prezydent Arkadiusz Wiśniewski zwróci się do radnych o zatwierdzenie zwiększenia finansowania budowy centrum przesiadkowego Opole Główne o 14 mln zł. Potem możliwe będzie rozstrzygnięcie przetargu. Nie oznacza to jednak podpisania umowy ze zwycięską firmą. Inni uczestnicy konkursu mogą się jeszcze odwołać.
Katarzyna Oborska-Marciniak informuje, że dodatkowe pieniądze na budowę centrum przesiadkowego Opole Główne będą zapisane w Wieloletniej Prognozie Finansowej miasta na lata 2020 i 2021. – Liczymy na to, że prace wystartują jeszcze w tym roku, jednakże płatności będą dokonywane w kolejnych latach – mówi.
Co najmniej do czasu rozstrzygnięcia konkursu autobusy pozamiejskie będą się zatrzymywać na dworcu tak, jak do tej pory. - Możemy korzystać z tego terenu do końca września - mówi Przemysław Nijakowski, prezes spółki Opolskie PKS.
Co będzie, gdy rozpocznie się realizacja inwestycji? – Rozważamy kilka lokalizacji, w których mogłyby się zatrzymywać autobusy dowożące pasażerów spoza Opola. Pod uwagę brane są zarówno miejsca w centrum, jak i poza nim. W tym drugim przypadku jesteśmy przygotowani na zorganizowanie transportu do centrum - mówi Katarzyna Oborska-Marciniak.
Realizacja centrum przesiadkowego Opole Główne oznaczać będzie radykalną zmianę w układzie linii autobusowych w Opolu. Praktycznie wszystkie linie Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego będą się bowiem miały zatrzymywać w rejonie centrum.
To zaś oznaczać będzie przeorganizowanie układu komunikacyjnego w rejonie centrum przesiadkowego. Jedną z największych zmian będzie uczynienie ulic Kołłątaja i Reymonta dwukierunkowymi. Obecnie to dwupasmowe trasy jednokierunkowe na odcinkach pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami 1 Maja i Ozimską.
Zobacz także - Jakie zmiany w komunikacji miejskiej w Opolu?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?