Do mapy płatnych tras dołączą odcinek autostrady A4 oraz fragmenty dróg ekspresowych S3, S5, S8, S11, S12, S61 i S69.
Elektroniczny System Poboru Opłat viaTOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów niezależnie od ich DMC.
System działa od lipca 2011 r. i obecnie obejmuje ok. 2 900 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA. Po rozszerzeniu zaplanowanym na 30 czerwca br. sieć dróg płatnych w ramach systemu viaTOLL wzrośnie do ponad 3 150 km.
Wprowadzenie opłat na wschodniej obwodnicy Bielska-Białej nie wszystkim się podoba. Ludzie obawiają się, że spowoduje to wzrost ilości samochodów ciężarowych w centrum miasta. Przeciw opłatom zaprotestowali m.in. Rada Miasta Bielska-Białej, która w tej sprawie skierowała specjalne pismo do premier Ewy Kopacz.
Aby uspokoić mieszkańców w czwartek w Bielsku-Białej odbyła się konferencja prasowa z udziałem przedstawicieli firmy Kapsch Telematic Services, będącej operatorem systemu viaTOLL.
- Wprowadzenie opłat niekoniecznie musi równać się powrotowi pojazdów ciężkich do miasta - mówiła dziennikarzom Dorota Prochowicz, rzeczniczka prasowa projektu viaTOLL, która powoływała się na doświadczenia firmy. - Z naszego doświadczenia wynika, że tak zwana ucieczka pojazdów ciężkich z dróg płatnych, to jest kwestia trzech pierwszych miesięcy po wprowadzeniu opłat na danym odcinku. Mieliśmy z czymś takim do czynienia zwłaszcza na początku działania systemu viaTOLL. Po ponad czterech latach przewoźnicy przyzwyczaili się do tego, że za jazdę po drogach dobrej jakości trzeba zapłacić, a z drugiej strony bardzo dobrze potrafią liczyć swoje pieniądze i wiedzą, że bardziej opłaca się zapłacić za przejazd niż liczyć się ze zwiększonymi kosztami paliwa, pracy kierowcy lub tym, że towar nie dotrze na miejsce - podkreślała Dorota Prochowicz.
Droga ekspresowa S69 na odcinku węzeł Bielsko-Biała Komorowi-ce - węzeł Bielsko-Biała Mikuszowice, który zostanie przyłączony do systemu, to odcinek o długości 11,08 km.
Stawka opłaty elektronicznej za przejazd 1 km drogi krajowej w zależności od limitów emisji spalin dla samochodów o tonażu od 3,5 do 12 ton wynosi 0,40 zł, 0,35 zł, 0,28 zł, 0,20 zł. A to oznacza, że za przejazd 11 kilometrową obwodnicą kierowcy zapłacą od 2,20 zł do 4,40 zł. Kierowcy pojazdów powyżej 12 ton zapłacą za 1 kilometr (w zależności od limitów emisji spalin) 0,53 zł, 0,46 zł, 0,37 zł i 0,27 zł. Czyli najwięcej 5,83 zł, najmniej 2,97 zł.
Kierowcy autobusów niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów, ale w zależności od limitów emisji spalin za 1 kilometr zapłacą 0,40 zł, 0,35 zł, 0,28 zł i 0,20 zł. Czyli najwięcej 4,40 zł.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?