2023 rokiem wzrostów w motoryzacji – podsumowanie raportu OTOMOTO Insights

Materiał informacyjny OTOMOTO

Rynek motoryzacyjny w Polsce zmienia się dynamicznie. Istotny wpływ na to mają czynniki makroekonomiczne. Malejąca pod koniec 2023 r. inflacja i realny wzrost płac ożywiły konsumpcję. Choć średnie ceny samochodów poszybowały w górę, aż o 14% w stosunku do 2022 r. wzrosła liczba ich rejestracji.

W 2023 r. po raz kolejny zmieniły się preferencje dotyczące aut, związane m.in. z rodzajem napędu, nadwozia czy też stosunkiem do posiadania pojazdu. Wiele cennych informacji na temat bieżących trendów na polskim rynku motoryzacyjnym znajdziemy w najnowszym raporcie OTOMOTO Insights.

Dlaczego warto zapoznać się z raportem OTOMOTO?

Raport OTOMOTO Insights to kompleksowe opracowanie obejmujące aktualne trendy dotyczące kupujących w polskiej branży motoryzacyjnej. Stanowi on analizę i syntezę informacji udostępnianych m.in. przez GUS i NBP, jak i własnych opracowań danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEPiK) oraz sprzedających i poszukujących samochodu uzyskanych bezpośrednio z serwisu OTOMOTO.

Opracowanie OTOMOTO Insights jest drogowskazem, jak poruszać się po stabilizującym się, ale wciąż przechodzącym silne zmiany rynku motoryzacyjnym oraz wyciągnąć strategiczne wnioski na 2024 r.

Rzetelne analizy są nieodzownym warunkiem efektywnego prowadzenia biznesu. Przewagi konkurencyjne budują te firmy, które dynamicznie optymalizują działania, stawiając na to, co przynosi zyski już dziś, a jednocześnie poszukują rozwiązań, które będą je generować w przyszłości. OTOMOTO rozumie te potrzeby i jako wiodąca platforma motoryzacyjna dysponująca imponującymi zbiorami danych, chce się nimi dzielić ze swoimi partnerami, aby jeszcze intensywniej wspierać ich biznes – mówi Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO/OLX Group.

Rynek motoryzacyjny z perspektywy polskich konsumentów w 2023 r.

Kolejna edycja raportu OTOMOTO wskazuje trendy, które mówią nam o cechach Polaków w kontekście wyborów motoryzacyjnych. Znaczący wpływ na to miał wzrost podaży aut. Wydłużył się przez to czas ich sprzedaży.

Raport w pigułce

  • Samochody używane nadal przeważają

W 2023 r. najczęściej rejestrowano w Polsce używane auta krajowe (63%) i importowane (23%). W większości na takie rozwiązanie decydowały się osoby indywidualne (odpowiednio 81% i 96% zakupów). Udział samochodów nowych stanowił około 14% rynku, z czego większość rejestracji dotyczyła firm (72%).

· Konsumenci chętnie biorą kredyty na samochód na coraz wyższe kwoty

W grudniu 2023 r. średnia kwota brutto kredytu na samochód wyniosła 40,3 tys. zł. W porównaniu z kwietniem 2023 r. (32,8 tys. zł), wzrost był znaczący. 30% kredytobiorców decydowało się na okres spłaty 7-8 lat. Na skredytowanie auta częściej decydowali się mężczyźni (77% kredytów).

· Najszybciej sprzedają się samochody z napędem LPG i benzynowym

Zarówno w przypadku ofert zamieszczanych na OTOMOTO przez użytkowników biznesowych, jak i indywidualnych, najkrócej trwały ogłoszenia pojazdów na LPG (odpowiednio 40 i 36 dni) oraz benzynę (43 dni). Na drugim biegunie znalazły się pojazdy hybrydowe (odpowiednio 46 i 45 dni aktywności ogłoszeń), a także elektryczne (odpowiednio 66 i 64 dni aktywności). W porównaniu z 2022 r. znacznie zwiększył się w ich przypadku czas konieczny na sprzedaż. Nie napędzała jej już tak mocno niepewność co do przyszłości rynku paliw kopalnych w obliczu konfliktu w Ukrainie. Istotną dla kupujących kwestią była w 2023 r. także wysoka dostępność samochodów na rynku. Mieli oni więcej czasu na podejmowanie decyzji i wybór modelu w pełni spełniającego ich potrzeby, co istotnie wpłynęło na sprzedaż aut.

Ceny aut w 2023 r. i spojrzenie w przyszłość

Zgodnie z raportem OTOMOTO Insight ceny aut oferowanych w 2023 r. na portalu OTOMOTO cały czas rosły. Na rynku ubywało najtańszych aut, co podwyższało medianę wartości pojazdów w ogłoszeniach. Tylko między III a IV kwartałem ubiegłego roku mediana ceny oferowanego na sprzedaż pojazdu w serwisie wzrosła o 6,4%, czyli szybciej od stopy inflacji (wzrost o 0,5% w tym okresie). Spadał w związku z tym udział aut o cenie poniżej 50 tys. zł. W IV kwartale 2023 r. stanowiły one już tylko 51% ofert. Jednocześnie w 2023 r. we wszystkich grupach sprzedających malały ceny samochodów używanych związane z ich wiekiem i eksploatacją. Średnio o 4% spadła wartość oferty tego samego pojazdu między styczniem i grudniem 2023 r. To tendencja odwrotna do tej, która trwała przez dwa lata od wybuchu pandemii COVID-19 do lipca 2022 r., gdy zmalała podaż aut, a także wzrósł ich popyt w wyniku migracji obywateli Ukrainy.

Choć średnie ceny aut w 2023 r. nieustannie rosły, to systematyczna poprawa nastrojów konsumentów i odbudowa realnych dochodów gospodarstw domowych ustabilizowały rynek motoryzacyjny w Polsce. Najnowsze prognozy pozwalają sądzić, że sprzedaż samochodów w 2024 r. będzie napędzana m.in. waloryzacją świadczenia 500+, wzrostem płacy minimalnej czy też planowanymi podwyżkami płac sektora publicznego.

Zapoznaj się z całym raportem!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: 2023 rokiem wzrostów w motoryzacji – podsumowanie raportu OTOMOTO Insights - Strefa Biznesu

Wróć na tychy.naszemiasto.pl Nasze Miasto