Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Będzie mniej pociągów SKM i KM. paraliż komunikacyjny może dotknąć dojeżdżających do Mordoru

Joanna Postrzednik
Joanna Postrzednik
Lotnisko Chopina, Warszawa. Może zabraknąć kilkunastu połączeń SKM i KM z warszawskim portem
Lotnisko Chopina, Warszawa. Może zabraknąć kilkunastu połączeń SKM i KM z warszawskim portem um.warszawa
Lotnisko Chopina, Warszawa. Miasto poinformowało, że w związku ze zmianą grudniowego rozkładu jazdy prawdopodobnie zabraknie kilkunastu połączeń Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich z Lotniskiem Chopina. Skutki tego odczują m.in. dojeżdżający do biurowców na Służewcu. Dalsza część artykułu poniżej.

Próba „wepchnięcia” pociągów

Zgodnie z założeniami Ministerstwa Infrastruktury, od grudnia PKP Intercity ma zamiar wprowadzić połączenia łączące Łódź z Lotniskiem Chopina. Jak poinformował w komunikacie stołeczny urząd miasta, ta próba „wepchnięcia” pociągów z pewnością spowoduje, że część połączeń SKM lub KM do Lotniska Chopina nie dojedzie i z niego nie odjedzie oraz, że ich rozkład będzie niekorzystny dla pasażerów. Co więcej, pociągi PKP IC nie będą pełnić żadnej funkcji dla Warszawy i jej mieszkańców, bo mają omijać centrum stolicy i najważniejsze stacje.

– Wraz z grudniową zmianą kolejowego rozkładu jazdy może zabraknąć kilkunastu połączeń Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich z Lotniskiem Chopina. Oznacza to nie tylko pogorszenie obsługi transportowej portu lotniczego, ale także Służewca Przemysłowego. Wszystko przez pomysł na pociągi PKP Intercity z Łodzi – poinformował w komunikacie stołeczny urząd miasta.

Zmiany w grudniu

- W związku z dostrzeżeniem zapotrzebowania niektórych regionów Polski na połączenia na lotnisko, wystąpiliśmy do PKP Polskich Linii Kolejowych o przydzielenie tras pociągów na Lotnisko Chopina w Warszawie i stację Warszawa Służewiec - poinformował nas Piotr Mazur z Biura Prasowego PKP Intercity. Obecnie trwają prace nad ułożeniem nowego rozkładu jazdy pociągów, który najprawdopodobniej zacznie obowiązywać od grudnia 2019 roku. - O szczegółach połączeń będziemy informować dopiero po zatwierdzeniu tras pociągów - dodaje Piotr Mazur.

Komunikacyjny paraliż w Mordorze?

Planowaną zmianę w rozkładzie jazdy odczują także ci, którzy codziennie dojeżdżają koleją do Mordoru. Jak poinformował Trzaskowski - Zrealizowanie tego planu będzie miało swoje reperkusje nie tylko dla tysięcy podróżnych, ale też i warszawiaków korzystających z przystanku kolejowego Warszawa Służewiec.

Tłok na torach nieunikniony

Stacja przy Lotnisku Chopina to stacja końcowa, czołowa, na której nie ma wyznaczonego miejsca do zawracania składu. Pociągi dojeżdżają do peronu i odjeżdżają z tych samych torów. Dołożenie dodatkowych składów oznacza ograniczenie miejsca dla tych pociągów, które już tam jeżdżą. Polskie Linie Kolejowe mają w swoim taborze maszyny typu EZT (elektryczny zespół trakcyjny), które wyposażone są w dwa człony sterujące. - Co za tym idzie, pociąg nie zawraca, tylko zmienia kierunek jazdy - informuje nas Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. I dodaje, że wnioski złożone przez przewoźników powinny stworzyć jak najlepsza ofertę dla podróżnego. - Rozkład będzie uwzględniał złożone wnioski, dotychczasowe ustalenia oraz możliwości techniczne linii - mówi Karol Jakubowski.

Bez zmian od niemal 8 lat

Połączenie z Lotniska Chopina uruchomiono tuż przed EURO2012. Od tamtej pory funkcjonuje ono w niemal niezmienionym kształcie, a pociągi aglomeracyjne odjeżdżają stamtąd średnio co 15 minut. - Ze względu na przyjęte rozwiązania techniczne i odległość lotniska od centrum miasta – że model obsługi kolejowej musi opierać się na połączeniach wahadłowych o odpowiedniej częstotliwości i regularności – inaczej w kluczowej relacji do/z centrum miasta nie będzie ono konkurencyjne wobec transportu drogowego - podkreśla ratusz.

Zamiast czytelnej oferty - bałagan

Do tej pory linia lotniskowa była obsługiwana w uporządkowany sposób. – Naszym zdaniem nie może być tak, że na lotnisko będzie wjeżdżał każdy kto chce i kiedy chce, bo zamiast czytelnej oferty będzie bałagan, a w efekcie pasażerowie odwrócą się od kolei. Dotychczas było to przedmiotem ustaleń na szczeblu organizatorów oraz przewoźników i każdy z reguły akceptował swoją rolę w systemie – mówi prezydent Trzaskowski.

ul. Krochmalna 59, Piwnice i browary Haberbusch i Schiele

Warszawskie ruiny. Fotograf zwiedził opuszczone budynki z du...

Miasto obawia się, że wprowadzenie dodatkowych połączeń pociągów dalekobieżnych wprowadzi chaos komunikacyjny, w skutek czego pasażerowie zaczną szukać innych sposobów dotarcia do centrum Warszawy, np. taksówką czy autobusem. - To byłoby niewątpliwie ogromną szkodą dla całego wysiłku organizacyjnego i finansowego włożonego w zbudowanie połączenia kolejowego - alarmuje ratusz.


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto