Przebudowa 6,5 – kilometrowego odcinka DK 1 w Tychach zakończona, ale nie rozliczona. – Do zafakturowania pozostało 12 mln zł – oświadczył Arkadiusz Bąk, zastępca dyrektora MZUiM ds. przebudowy DK 1. Rozliczenia z generalnym wykonawcą i podwykonawcami potrwają do końca roku.
Przez cały ten czas odbywać się będzie analiza dokumentów. Od jej wyników zależy, czy miasto naliczy Polimeksowi-Mostostalowi kary za ewentualne niedotrzymanie terminów, czy też okaże się, że podstaw do takich naliczeń nie ma.
DK 1 w Tychach. Krótka historia przebudowy
Jak pamiętamy, w podpisanej pod koniec sierpnia 2011 r. umowie data zakończenia całej inwestycji była wyznaczona na 2 stycznia 2014 r. W październiku 2013 r. termin ten przedłużono o pół roku – do 4 lipca 2014. Tuż przed jego upływem znów oddalono czas zakończenia prac do końca lipca. Na 1 sierpnia miała być gotowa cała inwestycja bez zjazdu z Katowic do centrum Tychów. Wyszło na to, że nie był gotowy żaden zjazd. Trzy zjazdy i rondo pod estakadą zostały oddane do użytku z lekkim opóźnieniem. Zjazd z Katowic do Tychów ostatecznie został otwarty 2 października. Też nieco później niż zapowiadano.
Polimeksowi-Mostostalowi spodobało się w Tychach
Joanna Makowiecka-Gaca, wiceprezes zarządu konsorcjum firm Polimex-Mostostal nie ukrywała, że realizacja tego kontraktu przypadła na czas „turbulencji w firmie”. – Ale swoje zobowiązania realizujemy i finał ten inwestycji jest tego przykładem – powiedziała, nie ukrywając, że Polimex-Mostostal „nie zamierza zniknąć z tego miasta” i że ma nadzieję coś tu jeszcze budować.
DK 1 w Tychach. Liczby
W ciągu trzech lat budowy na 6,5-kilometrowym odcinku położono ponad 100 tys. ton mas bitumicznych, postawiono 60 tys. m kw. paneli akustycznych oraz około 500 lamp.
DK 1 w Tychach. Co zostało zrobione?
Celem tego przedsięwzięcia była m.in. poprawa bezpieczeństwa na tej drodze. – Była źle wyprofilowana, z mnóstwem przejść dla pieszych – przypomniał prezydent Andrzej Dziuba.
- _Wszystkie miejsca kolizyjne udało się zlikwidowa_ć – powiedział Arkadiusz Bąk, zastępca dyrektora MZUiM ds. przebudowy DK 1. Powstały trzy podziemne przejścia dla pieszych.
DK 1 w Tychach. Co z tym ograniczeniem prędkości do 70 km/h?
Kierowców martwi ograniczenie na wyremontowanym odcinku ograniczenie prędkości do 70 km/h. Okazuje się, że jej zwiększenia nie będzie. – Wynika to z parametrów drogi: z profilów zakrętów, z długości pasów zjazdowych. Krótko mówiąc: z geometrii drogi i związanej z tym bezpieczeństwem – powiedział Arkadiusz Bąk.
Cała inwestycja pochłonęła 190 mln zł, z czego 170 nmln zł to roboty budowlane, 20 mln zł to wykupy gruntów, koszty nadzoru budowlanego, projektowych i koszty promocji. 85 proc kosztów pokryła Unia Europejska.
Pod koniec roku przeprowadzony będzie audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego, za rok – sprawdzi się, czy ekrany spełniają swoje zadanie. Cała inwestycja objęta jest 5-letnią gwarancją.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?