Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dni Mózgu 2020-2021-2022 im. prof. Jerzego Vetulaniego w Tychach: Izolacja - Granica - Integracja

RED
Dni Mózgu 2020-2021-2022 im. prof. Jerzego Vetulaniego w Tychach pod hasłem "Izolacja - Granica - Integracja" odbędą się w dniach 17-20 marca 2022. W programie - cztery spotkania z naukowcami zgłębiającymi mózg. Trwają zapisy.

Dni Mózgu 2020 – 2021 – 2022 im. prof. Jerzego Vetulaniego "Izolacja - Granica - Integracja"

17 marca 2022,czwartek, godz. 17
"Dojrzewanie mózgu a kreatywność i twórczość dzieci"
dr n. biol. Joanna Foryś – dr nauk biologicznych

Wybuch pandemii jest zdarzeniem, które w istotny sposób może wpłynąć na rozwój dziecka. Bez względu na okoliczności, rozwój dzieci następuje i wymaga ciągłego wsparcia, stymulacji i pielęgnacji. Mózg młodej osoby jest niezwykle plastyczny, dlatego tak ważne jest aby wspierać dziecięcą kreatywność oraz twórczość.

18 marca 2022, piątek, godz. 17
"Stres a neurogeneza w mózgu dojrzałym - rozważanie w cieniu pandemii"
dr hab. n. med. Artur Pałasz – neurofarmakolog, biochemik mózgu, nauczyciel akademicki

Mózg jako najwrażliwszy, a przy tym najbardziej złożony narząd, jest stale narażony na szerokie spektrum bodźców stresowych. W okresie pandemii ów wpływ jest długofalowy i szczególnie nasilony. Istotnym wydaje się być pytanie: Jakie zmiany strukturalne i czynnościowe mózgu może generować stres? W tym kontekście warto przyjrzeć się zjawisku neurogenezy budzącym nieustannie wiele kontrowersji i nadziei, nie tylko w środowisku neurobiologów.

19 marca 2022, sobota, godz. 17
"Zmęczeni pandemią: (Neuro)psychologia wypalenia pandemicznego"
dr Marcin Moroń – psycholog społeczny, adiunkt w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, zastępca dyrektora ds. naukowych w Uniwersyteckim Centrum Kreatywnego Obywatelstwa

Stres związany z pandemią COVID-19 i wywołanymi przez nią utrudnieniami w sferze codziennego funkcjonowania przybrał chroniczną postać. Choć ulega fluktuacjom, może wywoływać konsekwencje związane z przewlekłym poczuciem obciążenia, wśród których obecny jest także syndrom wypalenia. Wypalenie pandemiczne przejawia się objawami obniżonego nastroju, pogorszonym obrazem siebie i przyszłości oraz negatywnym obrazem relacji interpersonalnych. Na fizycznym poziomie może mu towarzyszyć zmęczenie. Zarówno wypaleniu, jak i zmęczeniu towarzyszą fizjologiczne i neurologiczne korelaty. Wystąpienie poświęcone jest analizie objawów wypalenia pandemicznego, a także mózgowych korelatów tego stanu.

20 marca 2022, niedziela, godz. 17
"Joga, dźwięk mis tybetańskich i gongów oraz ich wpływ na mózg. Wsparcie dla świata"
Anna Nowobilska – nauczycielka jogi

Będzie to godzinna praktyka jogi, a po niej na kąpiel w dźwiękach mis tybetańskich i gongów. Przed praktyką, krótka prelekcja o tym, jak joga i dźwięki poprzez wprowadzanie w stan głębokiego relaksu oddziałują na nasz mózg. Dźwięk rozbudza naszą wyobraźnię i budzi wspomnienia. Wywołuje emocje i doznania słuchowe, a bywa, że i wizualne. Podczas koncertu można usłyszeć, jak zmienia się pora roku, jak pada deszcz czy szumi morze.
Sesja ma na celu wprowadzenie uczestnika w głęboki relaks, który działa kojąco na umysł i ciało. Już od tysiącleci stosowano dźwięk jako jedną z metod uzdrawiania. Wedle filozofii ludzi Wschodu człowiek powstał z dźwięku, więc sam jest dźwiękiem. Według Światowej Federacji Muzykoterapii praca z muzyką jako formą terapii wpływa na lepszą komunikację zarówno werbalną, jak i niewerbalną, wspomaga procesy uczenia się, wspomaga integrację intra- i interpersonalną, działa głęboko odprężająco, wprowadzając ciało i umysł w relaks.

Sylwetki prowadzących spotkania

dr n. biol. Joanna Foryś

Doktor nauk biologicznych, entuzjastka nowych technologii. Obecnie pracuje nad robotem, który pozwoli zmniejszyć ilość stosowanych pestycydów w globalnym rolnictwie. Wierzy, że technologia powinna odegrać kluczową rolę w rozwoju rolnictwa, ludzkości, następnych pokoleń, zmniejszając agresywną eksploatację środowiska naturalnego. Jest zwolennikiem i praktykiem wspierania ekosystemu innowacji, dlatego chętnie uczestniczy w działaniach na rzecz pozytywnej reformy systemu edukacji. Założycielka Unibota – jednostki edukacyjnej dla dzieci w Uniwersytecie Otwartym na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Propagatorka edukacji poprzez inspiracje. Pomysłodawca i koordynator corocznych wykładów dla uczniów i nauczycieli „Biorobotyka”, a także globalnej Inicjatywy „Dzieci mogą patentować”, zwracającej uwagę na wartość dziecięcej pomysłowości.

dr hab. n. med. Artur Pałasz

Od roku 2021 pełni funkcję kierownika Zakładu Histologii Katedry Histologii Embriologii Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Jest pomysłodawcą i organizatorem przedmiotu „Organizacja synaptyczna mózgu” realizowanego dla studentów kierunku neurobiologia na Wydziale Nauk Medycznych SUM w Katowicach oraz wieloletnim wykładowcą przedmiotów biostrukturalnych. W kręgu jego zainteresowań badawczych znajduje się neuropsychofarmakologia ze szczególnym uwzględnieniem działania nowych neuropeptydów regulatorowych na poziomie podwzgórza i układu limbicznego, proces neurogenezy w mózgu dojrzałym, synaptologia oraz neurochemia zaburzeń odżywiania. Autor ponad stu recenzowanych publikacji (łączny Impact Factor: 160.9, indeks Hirscha: 11). Promotor 9 zakończonych prac magisterskich oraz 3 otwartych przewodów doktorskich w dziedzinie neurobiologii. Recenzent doktoratu zagranicznego (Uniwersytet w Alicante, Hiszpania) i ponad 100 artykułów w czasopismach neurobiologicznych i farmakologicznych. Współpracuje naukowo z ośrodkami badawczymi w Wielkiej Brytanii, Włoszech, Brazylii i Grecji. Odbył wizyty naukowe na Uniwersytetach m.in. w Oxfordzie, Bazylei, Oslo, Salzburgu, Wiedniu, Fryburgu Bryzgowijskim i Ulm. Miał zaszczyt być gościem Prof. Jerzego Vetulaniego w krakowskim Instytucie Farmakologii PAN, co zapoczątkowało szereg późniejszych, niezapomnianych spotkań z Profesorem w magicznych okolicznościach Krakowa. W sferze jego pozazawodowych fascynacji znajdują się: szeroko pojęta architektura, malarstwo (surrealizm, realizm magiczny i hiperrealizm, prace Edwarda Hoppera), literatura, historia oraz filozofia nauki. W nielicznych wolnych chwilach podejmuje aktywność prozatorską, m.in. opowiadanie „Fiolet” (Czasopismo Literackie „Akant”). W czasach studenckich był autorem tekstów gotyckiej grupy rockowej „Kazan”.

dr Marcin Moroń

Psycholog społeczny, adiunkt w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, zastępca dyrektora ds. naukowych w Uniwersyteckim Centrum Kreatywnego Obywatelstwa. Ukończył podyplomowe studia rodziny, diagnostyki psychotechnicznej, treningu umiejętności interpersonalnych. Kontynuuje kształcenie podyplomowe w dziedzinie seksuologii klinicznej oraz psychoterapii. Pracuje w poradnictwie psychologicznym z osobami indywidualnymi i parami oraz w opiniodawstwie psychologicznym. Jego naukowymi zainteresowaniami są zdolności emocjonalne i uważność emocjonalna, agresywność i prospołeczność oraz relacje w związkach romantycznych. Prowadzi zajęcia, szkolenia i warsztaty z zakresu zdolności komunikacyjnych, analizy transakcyjnej i psychologii bliskich relacji.

Anna Nowobilska

Moja przygoda z jogą rozpoczęła się kilka lat temu i zupełnie nie spodziewałam się, że poczuję potrzebę dzielenia się nią z innymi. Sytuacja życiowa pchnęła mnie do poszukiwań narzędzi, które pozwoliły mi radzić sobie ze stresem, emocjami, odbudować poczucie własnej wartości oraz odszukać połączenie z moim wewnętrznym GPS-em – intuicją. Takim narzędziem dla mnie stała się właśnie joga! Moją misją jest zarazić Cię miłością do jogi. Sprawić byś lepiej poczuł/poczuła się we własnym ciele. Praktyka jogi to nie tylko asany (pozycje)to także oddech, medytacja, umiejętność wyciszania się i wchodzenie w stan relaksu. To bycie tu i teraz, w sobie, ale także umiejętne obserwowanie tego co wewnątrz i na zewnątrz. Ukończyłam 3 letni Kurs Nauczycielski Jogi i Medytacji u Macieja i Agnieszki Wielobób, posiadam uprawnienia instruktorskie Hatha Yogi oraz ukończyłam studia podyplomowe na kierunku Akademia Praktyków Jogi na GWSH. Doświadczenie czerpie z różnych źródeł (Vinyasa Krama, Ashtanga Vinyasa, Yin Yoga, Vinyasa). Uczę głównie w nurcie Viniasa Krama, co oznacza stawianie mądrych kroków na ścieżce jogi. Prowadzę wyjazdy, warsztaty tematyczne oraz organizuje sesje muzykoterapeutyczne. Interesuje mnie holistyczne podejście do życia i ciała. Staram się aby moje nauczanie było różnorodne, poparte wiedzą oraz doświadczeniem. Zwracam uwagę na aspekty terapeutyczne jogi.

Wszystkie spotkania odbędą się w galerii StrefArt w Tychach przy ul. Fabrycznej 2.
Wstęp wolny
.
Kierownikiem Dni Mózgu jest Justyna Rutkowska, szefowa Instytutu Psychoterapii i Zdrowia Verso w Tychach, asystentką - Julia Kistowska (794 639 399).

Obowiązują zapisy. Można to zrobić TUTAJ

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tychy.naszemiasto.pl Nasze Miasto