Plany kolejarzy zapowiadają się spektakularnie. Rok temu uchylili rąbka tajemnicy związanej z planami budowy drugiej linii średnicowej pod centrum Warszawy. Wtedy usłyszeliśmy, że taka inwestycja znalazła się w studium planistycznym Warszawskiego Węzła Kolejowego. To dokument określający plany inwestycyjne PKP PLK na kolejne dekady. Teraz dowiedzieliśmy się więcej.
Okazuje się, że temat drugiej „średnicy” jest szeroko dyskutowany. Mimo, że prace nad studium wciąż trwają, kolejarze mają już pewien plan na podziemną linię biegnącą tunelem pod centrum miasta. Jak słyszymy, mówią o niej „drugie metro”. To dlatego, że będzie ona przebiegała niemal w całości pod ziemią. Tunel może mieć nawet 8 kilometrów.
- W tym momencie wciąż niezakończone są prace nad studium dla Aglomeracji Warszawskiej. Jednak mogę powiedzieć, że brany pod uwagę jest wariant „średnicy” zaczynający się ze stacji PKP Warszawa Wileńska – powiedział nam Ireneusz Merchel.
Konkretny przebieg linii to na razie spekulacje. Jak słyszymy, trzeba będzie ją „wpiąć” w obecny układ kolejowy. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że trasa przebiegać będzie z Warszawy Wileńskiej do Warszawy Głównej. Po drodze powstałyby następujące przystanki:
- Stare Miasto
- Ratusz Arsenał – poniżej pierwszej linii metra
- Rondo ONZ.
Szczegóły pokazujemy na mapie.
Dodajmy, że jest to orientacyjna koncepcja. Dokładną poznamy w 2025 roku, gdy gotowe będzie nowe studium. Następnie w latach 2025-26 ogłoszony ma zostać przetarg na pełną dokumentację projektową, która powinna być gotowa na przełomie 2027-28. Wtedy kolejarze chcieliby rozpocząć budowę, o ile pozyskają na nią środki.
Wiceminister Andrzej Bittel, odpowiedzialny za kolej, chłodzi jednak nastroje. - Na razie trudno określić, czy to będzie linia na Główną czy do Zachodniej. Obecnie rozpatrywane są różne warianty. Z całą pewnością ma być to zdublowanie obecnej „średnicy”. Chcemy ją wpiąć w układ. Tak naprawdę zbudujemy „drugie metro” – przyznaje.
Druga średnica prawdopodobnie zacznie się od tunelu pod Wisłą. Następnie trzeba będzie zejść poniżej skarpy warszawskiej, a także niżej niż znajdują się tunele M1 i M2, co oznacza kopanie ponad 20 metrów poniżej ziemi. Tego typu inwestycja będzie z pewnością spektakularna, ale również niezwykle kosztowna.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?