Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dziś ostatni dzień 4. Festiwalu Muzyki Filmowej. Zobacz program

Redakcja
W tym roku usłyszymy soundtrack z "Księżniczki Mononoke", czy ...
W tym roku usłyszymy soundtrack z "Księżniczki Mononoke", czy ... mat.pras.
Usłyszymy soundtrack z "Księżniczki Mononoke" i polskiego serialu "Czas Honoru". Zobaczymy pierwszą część "Piratów z Karaibów" z muzyką na żywo, a nowością 4. edycji festiwalu jest muzyka z gier komputerowych: Final Fantasy i Wiedźmin 2.

Zobacz też: 6 zmysłów poszerzone o dwa festiwale


Oskarowe Spirited Away: W krainie bogów, Księżniczka Mononoke, Ruchomy Zamek Hauru, legenda gier video Distant Worlds: Final Fantasy i polski mega hit: Wiedźmin 2, wyczekiwane przez publiczność widowisko - symultaniczna prezentacja muzyki do Piratów z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły i wreszcie muzyka z telewizyjnego przeboju Czas Honoru - to najważniejsze wydarzenia 4. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.

Festiwal rozpocznie się 19 maja i potrwa cztery dni (do 22 maja). Wszystkie koncerty odbędą się w hali ocynowni Arcelor Mittal Poland. Począwszy od tego roku, każdy kolejny Festiwal Muzyki Filmowej, podobnie, jak Sacrum Profanum, będzie miał miejsce w, doskonale znanej krakowskiej publiczności, hali w samym sercu Huty.

- To już czwarta edycja festiwalu, który stał się jedną z najbardziej rozpoznawalnych imprez spośród cyklu "6 zmysłów". Jest kwintesencją myślenia o roli kultury w rozwoju Krakowa, bo kultura nie jest ostatnim elementem w strategicznym myśleniu o rozwoju tego miasta, ale jest jednym z pierwszych - powiedziała była dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego, a obecnie wideprezydent Krakowa, Magdalena Sroka. - Muzyka filmowa z jednej strony jest lekceważona, jako nurt muzyki klasycznej, ale z drugiej strony pozwala twórcy na swobodne wypowiedzenie się, bo daje nieograniczone możliwości, pozwala na inne podejście do muzyki klasycznej - dodała Sroka.

Oskarowe Spirited Away

Festiwal zainauguruje koncert legendy japońskiego studia Ghibli – Joe Hisaishiego. Będzie to pierwszy koncert kompozytora w Europie. Oskarowe Spirited Away: "W krainie bogów" czy "Ruchomy Zamek Hauru" z filmów Hayao Miyazakiego, suity z filmów Takeshi Kitano (m.in. "Hana-bi", "Kids Return", "Summer"), na monumentalny skład 250 wykonawców, zabrzmią w hali ocynowni ArcelorMittal w Nowej Hucie, pod batutą samego kompozytora. Twórca ponad 100 ścieżek filmowych, Joe Hisaishi to John Williams Orientu. To kompozytor, który może pochwalić się współpracą z takim reżyserami jak Takeshi Kitano czy Hayao Miyazaki. A więc z jednej strony mamy kino gangsterskie traktujące o Jakuzie, a z drugiej kino familijne i anime. Joe Hisaishi zachwyca zróżnicowaniem swoich prac i muzyczną erudycją. Pisze jazz, blues, pop, ale tworzy także potężne symfoniczne partytury. Podczas koncertu zaprezentowane zostaną legendarne produkcje japońskiego studia i twórczość, będąca wynikiem współpracy Joe Hisaishiego z Hayao Miyazakim.

Muzyka z gier komputerowych

W bogactwo muzyki komputerowych alternatywnych światów wprowadzi publiczność seria kultowych tytułów Studia Square Enix. Widzowie zobaczą i usłyszą niezwykły i wielokrotnie nagradzany program: "Distant Worlds: music from "Final Fantasy" z materiałem, przygotowanym przez Nobuo Uematsu i Masashiego Hamauzu. Bogactwo dźwięków jednej z najbardziej kultowych gier komputerowych zilustrują materiały video w najwyższej jakości HD. Masashi Hamauzu odwiedzi Kraków, by spotkać się ze swoimi fanami, a koncert poprowadzi jeden z najważniejszych dyrygentów nurtu, odkrywca muzyki gier komputerowych i jej niestrudzony promotor – Arnold Roth. To multimedialne i muzyczne show łączy obrazy w jakości HD obecne na ekranie z symfoniczną, pulsującą muzyką w sposób doskonały podkreślającą emocje bohaterów i zwroty fabuły. Gry przestały być nieskomplikowanymi abstrakcyjnymi tworami, stając się kolejnym ważnym medium rozrywkowym, mającym równie duży wpływ na otaczający nas świat jak Hollywood czy telewizja. Ważnym tytułem, który przecierał ten szlak jest "Final Fantasy" – legendarna  japońska seria, na którą składają się luźno powiązane ze sobą gry, filmy oraz mangi.

Koncert zostanie poprzedzony premierowym wykonaniem suity z polskiej gry "Wiedźmin 2", skomponowanej przez Adama Skorupę i Krzysztofa Wierzynkiewicza specjalnie na zamówienie festiwalu. Ta kultowa gra – fabularna, osadzona w świecie wiedźmina stworzonym przez Andrzeja Sapkowskiego została wykreowana przez polskie studio CD Projekt RED. Produkcja kosztowała 19 mln złotych, ale do dziś łączna liczba sprzedanych egzemplarzy sięga 1,5 mln egz. To polski odpowiednik sukcesu "Final Fantasy". Opowiadająca przygody Geralta z Rivii gra, została wydana w 15 wersjach językowych, jest przez to pierwszą polską grą o tak dużym zasięgu.

"Piraci z Karaibów": cały film z muzyką na żywo

Po "Władcy Pierścieni" czas na prezentację muzyki z kolejnego wielkiego przeboju kinowego. Na specjalne zamówienie Krakowskiego Biura Festiwalowego powstał kolejny innowacyjny projekt symultaniczny rozpoczynający nową serię festiwalowych wykonań. We współpracy z Studiem Disneya odtworzona zostanie I część przeboju kinowego "Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły". Gościem specjalnym Festiwalu będzie kompozytor muzyki do disnejowskiego hitu - Klaus Badelt.

"Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły" to legendarna produkcja reżysera Gore Verbinskiego i producenta Jerry`ego Bruckheimera z 2003 r. wyrosła z przedstawienia Piraci z Karaibów, wystawianego w Disneylandzie. Ten przygodowy film z elementami fantasy doczekał się już trzech sequeli: w 2006 r. ukazał się film "Piraci z Karaibów: Skrzynia umarlaka" (Dead Man’s Chest), w 2007 "Piraci z Karaibów: Na krańcu świata" (At World's End), a w czerwcu 2010 rozpoczęto zdjęcia do czwartej części serii "Piraci z Karaibów: Na nieznanych wodach" (On Stranger Tides), którego premiera planowana jest na 20 maja 2011, czyli dzień przed krakowskim wykonaniem.

Bardzo często przywołuje się przy tej okazji spór o to, kto napisał więcej muzyki do Piratów: Zimmer czy Badelt. Prawdą jest, że harmonogram Zimmera był w owym czasie tak napięty (realizował w owym czasie m.in. Matchstick Men Ridleya Scotta i Ostatniego Samuraja Edwarda Zwicka), że ostatecznie cały projekt został zrealizowany przez Klausa Badelta. Ten młody niemiecki kompozytor Media Ventures miał wówczas w dorobku kilka znaczących projektów – "Gladiator", "The Time Machine", "Equilibrium" i "K19: The Widowmaker". Koncert 21 maja poprowadzi jeden z najwyżej cenionych disnejowskich dyrygentów studyjnych, Richard Kaufman, który większość swojego życia muzycznego poświęcił na prowadzenie i nadzorowanie muzyki filmowej i telewizyjnej, nagrodzony w 1993 r. nagrodą Grammy.

Krakowskie Biuro Festiwalowe nawiązało kontakt ze Studiem Disneya, a początkowy plan prezentacji suit z serii ilustrowanej obrazem filmowym przerodził się w stworzenie pełnej symultanicznej wersji filmu, na wzór serii "Władca Pierścieni", która w ostatnich latach stała się wizytówką festiwalu i zasadniczo określiła jego kierunek rozwoju. Przedstawiciele działu produkcji KBF brali udział w przygotowaniu systemu projekcji, w oparciu o nową, wzorowaną na systemie do projekcji 3D.

Polski akcent

Festiwal otwiera się także na twórczość jednego z najciekawszych osobowości młodego pokolenia w polskiej muzyce filmowej – krakowskiego kompozytora Bartosza Chajdeckiego. Z udziałem gwiazd polskiego kina, m.in. Macieja Zakościelnego, Antoniego Pawlickiego, Jana Wieczorkowskiego, po raz pierwszy w Polsce wykonana zostanie muzyka do jednej z najważniejszych produkcji telewizyjnych ostatnich lat – "Czasu Honoru". Wyjątkowe jest też to, że w zgodnej opinii realizatorów serialu, muzyka przyczyniła się w znacznej mierze do osiągnięcia tego sukcesu. Buduje ona nastrój wojennych czasów, a także napięcie i atmosferę poszczególnych scen. Tą opinię potwierdzają liczne wypowiedzi telewidzów i krytyków filmowych zgodnie stawiających muzykę z tego obrazu wśród największych osiągnięć w dziedzinie muzyki telewizyjnej i filmowej ostatnich lat.

W zgodnej opinii krytyków Bartosz Chajdecki jest jednym z najbardziej interesujących kompozytorów muzyki filmowej młodego pokolenia. Kiedy stawiał pierwsze kroki, jako niespełna 12-letni twórca, zwrócił na siebie uwagę Zbigniewa Preisnera, który recenzował i dawał wskazówki dotyczące pierwszych partytur. Styl młodego kompozytora ewoluował szybko od kameralnego brzmienia przepełnionego śpiewnymi, delikatnymi tematami po wielkie formy symfoniczne z potężnie brzmiącym aparatem orkiestrowym, często z towarzyszeniem chóru oraz instrumentów wykraczających poza zakres klasycznego składu orkiestry symfonicznej.

Spotkania z twórcami

Tradycyjnie podczas festiwalu odbywać się będą Akademie Festiwalowe, dające możliwość bezpośredniego spotkania z ekspertami, ważnymi producentami muzyki filmowej, dyrektorami muzycznymi wielu cenionych obrazów filmowych, a także z cenionymi dziennikarzami i krytykami muzycznymi. W tym roku nie zabraknie spotkań z: Joe Hisaishim, Klausem Badeltem, Masashi Hamauzu, Arniem Rothem i Bartoszem Chajdeckim, a także spotkań, przybliżających kulisy powstawania muzyki do filmów Takeshi Kitano, Hayao Miyazakiego oraz "Final Fantasy" i "Wiedźmina". Poznamy także kulisy współpracy Klausa Badelta z Jerrym Bruckheimerem, Hansem Zimmerem i studiem Disneya. Szczegóły dotyczące terminów tych spotkań będą podane wkrótce.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Filip Chajzer o MBTM

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto