Fabryka w Tychach ma problem. Włoscy związkowcy chcą, by Fiat 500 był produkowany wyłącznie w Turynie

Tomasz Breguła
Tomasz Breguła
fot. I. Kaźmierczak/mat. Stellantis - ARC
Według włoskiej prasy, polski oddział Stellantis w Tychach stanął przed poważnym problemem. Fiat 500 ma w przyszłości powstawać wyłącznie w Turynie, gdzie znajdzie się centrum produkcji tego modelu w wersji elektrycznej. Naciskają na to związki zawodowe, które toczą rozmowy w tej sprawie z zarządem grupy Stellantis oraz włoskim rządem.

Tyska fabryka bije rekordy. To nie podoba się związkowcom

W tyskiej fabryce Stellantis powstał w tym roku 2,5-milionowy model Fiata 500. To rekord zakładu w całkowitej liczbie wyprodukowanych samochodów. Jubileuszowa „pięćsetka” zjechała z taśm montażowych dokładnie 22 marca. Była to zamówiona z rynku francuskiego wersja Dolcevita.

Sukcesy polskiej fabryki nie są w smak związkowcom z ojczyzny Fiata. W najbardziej owocnym 2009 roku, produkcja w Tychach przekroczyła 600 tys. aut przy zatrudnieniu 5 tys. pracowników. Dla porównania we Włoszech powstało w tym samym czasie niespełna 650 tys. pojazdów, ale przy zatrudnieniu ponad czterokrotnie większej kadry.

Stellantis zamierza nadal produkować Fiata 500, także w wersji elektronicznej. W Tychach mają też powstawać nowe modele Jeepa oraz Alfy Romeo - byłyby to pierwsze pojazdy tej marki produkowane poza Włochami. Dalsza produkcja Fiata 500 stanęła jednak pod dużym znakiem zapytania po rozmowach zarządu grupy Stellantis z włoskim rządem i związkami zawodowymi.

Fiat 500 może być produkowany tylko w Turynie

Tyska fabryka nie po raz pierwszy mierzy się z podobnym problemem. W 2009 roku, kiedy całe Włochy mierzyły się z kryzysem, a zakłady zwracały się o pomoc do rządu, postanowiono, że produkcja Fiata Pandy przeniesie się z Polski do Neapolu. Doszło to do skutku dwa lata później, w 2011 roku. Wiele wskazuje na to, że tym razem może być podobnie.

Jak donosi włoska prasa, produkcja elektrycznego Fiata 500, ma przebiegać wyłącznie w fabryce Mirafiori w Turynie, która zainwestowała 2 mld euro w rozwój samochodów elektrycznych i hybrydowych. W tym samym miejscu ma powstawać również wersja spalinowa. Jeżeli fabryka w Tychach będzie odgrywać jakąś rolę przy produkcji Fiata 500, to prawdopodobnie będzie ona marginalna.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na tychy.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie