Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Inwestycje roku 2020 w Bieruniu. Rok 2020 był bardzo dobry dla Bierunia

Jolanta Pierończyk
Jolanta Pierończyk
Bieruń Nowy. Dworzec PKP - tak ma wyglądać po remoncie
Bieruń Nowy. Dworzec PKP - tak ma wyglądać po remoncie Wizualizacja
Inwestycje roku 2020 w Bieruniu: budowa nowoczesnego centrum przesiadkowego, rozbudowa SP 1, modernizacja oświetlenia ulicznego, budowa nowych dróg. Rok 2020 był bardzo dobry dla Bierunia. Udało się nie tylko sprawnie przeprowadzić zaplanowane inwestycje, ale też zrobić więcej niż było w planach, dzięki dodatkowym funduszom.

Główna inwestycja roku 2020 to budowa centrum przesiadkowego, którego sercem będzie wyremontowany zabytkowy dworzec PKP w Bieruniu Nowym.

Budynek dworca PKP w Bieruniu Nowym powstał w 1859 r. Swoje pomieszczenia miała tu żandarmeria i celnicy (tu odbywały się odprawy celne pomiędzy Prusami i Austrią). Były tu też, oczywiście, kasa biletowa i poczekalnia. I była restauracja dla podróżnych.
Budynek nowobieruńskiego dworca PKP służył ponad 100 lat. W tej chwili przechodzi gruntowny remont. Będzie sercem nowoczesnego centrum przesiadkowego.

Centrum przesiadkowe to projekt wieloelementowy, na który pozyskaliśmy ponad 6 mln zł z UE. Pozwalają one odnowić stary budynek dworca i stworzyć sieć wygodnych ścieżek rowerowych, które będą prowadzić do dworca. Idea jest dokładnie taka sama, jak w przypadku wszystkich innych centrów przesiadkowych: trzeba stworzyć infrastrukturę, która zachęci ludzi do pozostawiania przy dworcu rowerów czy samochodów i przesiadania się na pociąg

- mówi Magdalena Kutynia, rzecznik Urzędu Miejskiego w Bieruniu.

W wyremontowanym budynku dworcowym znajdą się kasy biletowe i poczekalnia, ale ma też powstać czytelnia, a część pomieszczeń dostaną w użytkowanie bieruńskie stowarzyszenia. Remont ma się skończyć jesienią 2021 r.

Niezależnie od prac remontowych w budynku dworca trwa budowa ścieżek rowerowych.

- Zaczęliśmy od oświetlenia około 5-kilometrowej ścieżki łączącej Bieruń Nowy ze Starym, która biegnie równolegle do Warszawskiej. Jest to energooszczędne oświetlenie ledowe z czujnikiem ruchu, dzięki czemu lampy się zapalają, kiedy ktoś się zbliża i gaśnie zaraz za nim. Ta ścieżka została połączona z nowo wybudowaną prowadzącą prawie do dworca - mówi Magdalena Kutynia. - Trzecią ścieżkę zaczęliśmy budować przy starostwie. W roku 2021 poprowadzimy ją do Zarzyny, a w przyszłości do Bojszów.

Remont nowobieruńskiego dworca i wspomniane ścieżki rowerowe to jedna część centrum przesiadkowego.
- Ale będzie i druga, na którą dostaliśmy prawie 3 mln zł. Za te pieniądze zmodernizujemy dworzec autobusowy w Bieruniu Starym (powstanie tam wiata rowerowa i toalety). Chcemy też odrestaurować znajdujący się tam tzw. Kadłub, gdzie kiedyś była studnia miejska - mówi Magdalena Kutynia.

W ramach drugiej części budowy centrum przesiadkowego powstanie w Starym Bieruniu ok. 3,5 km ścieżek rowerowych.
- Na te 3,5 km złożą się fragmenty, które połączą istniejące ścieżki i zepną je w całość - tłumaczy Magdalena Kutynia.

W roku 2020 udało się pozyskać dodatkowe pieniądze (2,3 mln zł) na trwającą od maja 2019 r. rozbudowę SP 1.
- Mało się mówi, że rząd uruchomił też tarczę antykryzysową dla samorządów i przeznaczył wiele milionów na różne inwestycje. Z tej puli pozyskaliśmy 2,3 mln zł, które dołożyliśmy do tej inwestycji i skończymy ją nieco wcześniej. - mówi rzecznik.

W 2020 roku udało się też Bieruniowi zdobyć ponad 4 mln zł (z UE i funduszy krajowych) na budowę pół kilometra drogi łączącej Ekonomiczną z Hodowlaną, która uatrakcyjni działkę inwestycyjną poza strefą ekonomiczną, gdzie do zagospodarowania zostały już tylko 4 ha. Cała droga wraz z przyłączami teletechnicznymi ma kosztować ok. 5 mln zł. Ma być gotowa w styczniu 2022 r.

Rok 2020 to też - jak mówi rzecznik - czas rewolucji oświetleniowej. - W ramach tylko jednego, największego, projektu wymieniliśmy 400 opraw na 23 ulicach za 1,7 mln zł (85 proc. z funduszy UE, niecałe 15 proc. z GZM).A już mamy podpisaną umowę na wymianę kolejnych 130 opraw na 11 ulicach za 657 tys. zł (85 proc. da UE). Poza tym wymieniamy lampy przy okazji każdej modernizacji dróg i chodników - zapewnia rzecznik.

W 2020 roku w Bieruniu została też zmodernizowana rekordowa liczba nowych dróg
. Aż osiem. Prawie wszystkie prace te były dofinansowane z funduszy rządowych lub GZM. - Cieszy nas też to, że udało się inwestycje prowadzić w niemal każdej dzielnicy - mówi Magdalena Kutynia.

W 2020 r. wypiękniało też otoczenie domu kultury przy Remizowej w Bieruniu Nowym. Odnowiona została muszla koncertowa, posadzono wiele roślin.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na tychy.naszemiasto.pl Nasze Miasto