reklama

Jak jeść więcej warzyw? Sposób na zdrowszą dietę

Anna Rokicka-Żuk
Anna Rokicka-Żuk
Warzywa w smacznym wydaniu: glazurowana marchewka z granatem i egipską mieszanką dukkah z prażonego sezamu, orzechów laskowych i migdałów z solą i przyprawami korzennymi
Warzywa w smacznym wydaniu: glazurowana marchewka z granatem i egipską mieszanką dukkah z prażonego sezamu, orzechów laskowych i migdałów z solą i przyprawami korzennymi Svitlana Tereshchenko/123RF
Warzywa to podstawa zdrowej diety, ale nie wszyscy sięgają po nie równie chętnie – nawet wtedy, gdy są naprawdę smaczne! Jak więc zachęcać do jedzenia te osoby, którym warzywne potrawy wydają się mało smaczne? Według najnowszych badań kluczową kwestią są ich nazwy!

Zdrowa dieta nie musi oznaczać jedzenia mdłych warzyw – bo taki jest często odbiór dań z „zieleniną”, zwłaszcza przez osoby, które na co dzień preferują konkretne smaki i bardziej mięsną dietę. Choć warzywa można przygotować na wiele smakowitych sposobów, to jednak nie wystarczy, by zachęcić nieprzekonanych do ich spróbowania i zjedzenia. Dzięki badaniom opisanych w „Psychological Science” wiadomo jednak, jak można to zmienić!

Zobacz również:

Jak jeść więcej warzyw? Smak jest ważniejszy niż walory zdrowotne

Nowe badania bazują na doświadczeniach naukowców z kalifornijskiego Uniwersytetu Stanforda z 2017 roku, w których ustalono, że postrzegana atrakcyjność potraw z warzywami zwiększa się wraz z nadaniem im nazw nawiązujących do smaku. To właśnie te walory są bowiem cechą, którą konsumenci cenią bardziej niż właściwości zdrowotne.

W nowym eksperymencie przebadano wybory żywieniowe przeszło 137 tys. studentów z 57 amerykańskich szkół wyższych, związane z ofertą 71 potraw uwzględniających 24 rodzajów warzyw.

Odkryto, że proponując uczestnikom dania o nazwach skoncentrowanych na ich smaku, doprowadzono do wzrostu ich spożycia o 29 procent z porównaniu z sytuacją, gdy w opisie skupiono się na działaniu prozdrowotnym (np. „Zdrowe buraczki” czy „Odżywcza fasolka szparagowa”). Ilość konsumowanych dań z warzyw zwiększyła się o 14 proc. względem sytuacji, gdy nosiły one nazwy neutralne.

Porównując ilości warzywnych resztek wyrzucanych na kompost z wielkością serwowanych porcji badacze obliczyli, że po odpowiedniej zmianie nazw potraw spożycie warzyw wzrosło w sumie o 39 procent!

Dlaczego to działa? Jak wyjaśnia jedna z autorek badania, psycholog Alia Crum, nazwy podkreślające smakowitość potraw nasilają pozytywne oczekiwania związane z ich walorami.

Sprawdź także:

Smaczne danie z warzyw potrzebuje atrakcyjnej nazwy

Szczególnie zachęcające były etykietki zawierające słowa sugerujące ich smak, uwzględniające ogólnie lubiane składniki czy podkreślające smakowitą metodę przygotowania (często taką samą, jak przy przygotowaniu dań mięsnych). Jednocześnie ważna była obecność choć jednego określenia wywołującego pozytywne emocje – przywodzące na myśl ekscytację, folgowanie zachciankom, wierność tradycji (bo taka żywność kojarzy się z wysoką jakością i najlepszym smakiem), lub, ze względu na egzotykę – inspirację kuchniami świata. Przykłady? „Glazurowane buraczki w balsamicznym sosie z miodem i ziołami” czy „Pikantna fasolka szparagowa w stylu syczuańskim z pieczonym czosnkiem”.

Szczególnie zachęcające okazały się również określenia takie jak „kremowy”, „karmelizowany”, „soczysty”, a także – „klasyczny” „w tradycyjnym stylu”, „wiejski”, „domowy” czy „jak u mamy”.

Najbardziej skuteczne okazują się więc działać określenia, które przywodzą na myśl dekadenckie smaki, sugerują dogadzanie sobie i wywołują nostalgię. Jednocześnie stwierdzono, że wykorzystanie niespecyficznych pozytywnych określeń w stylu „absolutnie fantastyczny” nie zwiększało atrakcyjności warzywnych potraw.

Źródło: Bradley P. Turnwald et al. „Increasing Vegetable Intake by Emphasizing Tasty and Enjoyable Attributes: A Randomized Controlled Multisite Intervention for Taste-Focused Labeling”,
Psychological Science, 2019

ZOBACZ: Jakie właściwości mają buraki, a jakie maliny? Polskie superfoods są w cenie! Ekspert: Małgorzata Różańska, dietetyk kliniczny

Wideo

Materiał oryginalny: Jak jeść więcej warzyw? Sposób na zdrowszą dietę - Strona Zdrowia

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

M
Magda

Postanowiłam ograniczyć spożywanie mięsa i to tak porządnie. Przy okazji chciałam schudnąć więc zdecydowałam zamówić catering dietetyczny warszawski dzień w wersji wegetariańskiej. To był strzał w 10.! Teraz czuję, że zdrowo jem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3