Jak opanować lęk związany z pandemią koronawirusa? Gdzie szukać wsparcia psychologicznego? Odpowiadamy na często zadawane pytania

Redakcja
Wsparcie oferowane przez bliskich jest w obecnej sytuacji nieocenione.
Wsparcie oferowane przez bliskich jest w obecnej sytuacji nieocenione. 123rf
Pandemia COVID-19 sprawiła, że do wielu trosk i stresów życia codziennego doszły również te związane z rozprzestrzenianiem się nowego koronawirusa. Wiele osób zostało postawionych w trudnej sytuacji ekonomicznej z powodu straty pracy lub problemów z utrzymaniem własnego biznesu. Martwi się o zdrowie swoich bliskich i przyszłość dzieci, które z powodu pandemii przeszły na zdalny tryb nauczania. Wyjaśniamy, jak poradzić sobie z niepokojem wywołanym pandemią koronawirusa, ja rozpoznać, że lęki biorą górę nad naszym życiem oraz gdzie zgłosić się po bezpłatną pomoc psychologiczną.

Czym jest lęk i czym różni się od strachu?

Lęk i strach nie są tożsamymi terminami. Strach to emocja, skierowana wobec czegoś realnego np. bać można się pająków czy tłumu ludzi. Lęk to stan niepokoju, który czujemy nie znając przyczyny, ponieważ nie odnosi się do konkretnego obiektu. Utrudnia codzienne funkcjonowanie, gdyż wiąże się z brakiem poczucia kontroli nad życiem, a w odniesieniu do pandemii koronawirusa wynika z niewiedzy, bezsilności wobec zmian i ograniczeń wprowadzanych przez rząd.

Jakie objawy świadczą o nasilonym lęku i niepokoju?

O tym, że lęk wziął górę nad naszym życiem, świadczą następujące objawy:

  • gonitwa myśli przed snem utrudniająca zaśnięcie, nocne wybudzanie się i wczesna pobudka,
  • brak łaknienia lub wzmożony apetyt – tzw. zajadanie stresu,
  • pogorszony nastrój i samopoczucie,
  • kompulsywne zachowania np. mycie rąk co godzinę,
  • pocenie się,
  • ból głowy,
  • biegunka,
  • przyspieszona akcja serca,
  • unikanie rozmów z bliskimi, wyobcowanie,
  • uciekanie we własne myśli.

Jak dbać o wewnętrzny spokój?

By zadbać o zdrowie psychiczne w dobie pandemii koronawirusa, warto dbać o spokój wewnętrzny, osadzanie się w teraźniejszości i skupiać na obecnej chwili. Pomoże w tym:

  • Relaksacja. To trening polegający na rozluźnianiu grup mięśniowych, spowolnieniu oddechu i oddychaniu brzusznym.
  • Wizualizacja dobrych zdarzeń, jakie mogą nastąpić w przyszłości lub dobrych wspomnień z przeszłości.
  • Skupianie się na codziennych czynnościach. Mowa o obowiązkach, takich jak sprzątanie mieszkania, czytanie książki, rozmowa czy zabawa z dzieckiem.
  • Medytacja. To trening umysłu zawierający elementy relaksacji, skupienia się oraz świadomości.
  • Joga. Regularne praktyki pomagają pozbyć się napięcia w ciele i wyciszyć umysł.

Jak nie nakręcać w sobie lęku związanego z pandemią koronawirusa?

W obecnej sytuacji normalnym jest odczuwanie lęku i napięcia, lecz taki stan nie ma dobrego wpływu na samopoczucie. Jest jednak kilka sposobów, które warto stosować wtedy, gdy uporczywe myśli zaczynają przeszkadzać. Z poniższych propozycji należy wybrać i korzystać z tych, które przynoszą oczekiwany efekt:

  • Liczenie od 0 do 100, a gdy to jest zbyt łatwe, można odliczać co trzy lub wymieniać wyłącznie liczby parzyste,
  • Wykonanie 10 spokojnych wdechów i wydechów,
  • Zatrzymanie się na chwile i przeprowadzenie wewnętrznego dialogu. Warto zadać sobie następujące pytania: czy w obecnej sytuacji jestem w bezpiecznym miejscu? Co gorszego mogłoby się wydarzyć? Czy jestem zdrowy? Czy odczuwany lęk jest uzasadniony?
  • Akceptacja lęku. Skupienie się na odczuwanym niepokoju i zrozumienie, że występowanie tego stanu jest w pewnym nasileniu naturalną reakcją organizmu na obecną sytuację.
  • Rozmowa z najbliższymi o emocjach, jakie gromadzimy w sobie.
  • Przelanie natrętnych myśli na papier.
  • Znalezienie sobie zajęcia, które pozwoli nam się uspokoić. Może to być czytanie książki, zabawa z psem, gotowanie, szydełkowanie, układanie puzzli, ćwiczenia sportowe itp.

Ponadto na co dzień warto dawkować sobie ilość informacji dotyczących pandemii, które należy czerpać z wiarygodnych źródeł.

Jakimi domowymi sposobami można ukoić lęk i poskromić nerwy?

W łagodzeniu napięcia emocjonalnego pomocne są napary ziołowe z melisy, dziurawca oraz kozłka lekarskiego (waleriany). Napary warto pic 1-2 razy dziennie. Dodatkowo by ułatwić zasypianie, można zawiesić przy łóżku pęczek lawendy lub skorzystać z oleju lawendowego, którym wystarczy skropić górną część piżamy. Przed snem warto zrezygnować z przeglądania telefonu i oglądania telewizji, natomiast wybrać ciekawą książkę, pobawić się z psem, obejrzeć bajkę z dzieckiem lub wykonać trening jogi.

Przeraża mnie myśl, że mogę umrzeć na koronawirusa. Czy to uzasadniony lęk?

Większość osób przechodzi zakażenie koronawirusem w sposób łagodny, dlatego nie warto na zapas martwić o swoje zdrowie. Na ciężki przebieg COVID-19 narażone są osoby starsze i z licznymi chorobami towarzyszącymi. By zmniejszyć ryzyko infekcji nowym koronawirusem, należy przestrzegać zaleceń higienicznych, co oznacza:

  • częste mycie rąk za pomocą wody z mydłem lub z użyciem płynu do dezynfekcji przez co najmniej 30 sekund,
  • noszenie maseczki ochronnej w miejscach publicznych oraz na świeżym powietrzu,
  • utrzymywanie dystansu społecznego wobec obcych osób,
  • unikanie niepotrzebnego opuszczania mieszkania,
  • korzystanie ze zdalnych konsultacji lekarskich,
  • unikanie kontaktu z osobami zakażonymi nowym koronawirusem.

Do kogo zgłosić się, gdy lęk związany z pandemią utrudnia codzienne funkcjonowanie?

Gdy lęk zdominował codzienność i sami nie jesteśmy w stanie poradzić sobie z jego opanowaniem, warto skorzystać z pomocy specjalisty. Obecnie wiele placówek zdrowia oferuje możliwość odbycia konsultacji online bez wychodzenia z domu. Dostępne są wizyty płatne oraz bezpłatne.

Do wyboru jest kilku specjalistów:

  • psychoterapeuta – pomoże poradzić sobie ze stanami napięcia emocjonalnego, napadami lęku i atakami paniki, obsesyjnymi myślami, depresji, a także kłopotach rodzinnych, jakie mogą pojawić się podczas przebywanie pod jednym dachem z powodu pandemii,
  • psychodietetyk – pomoże poradzić sobie z zajadaniem stresu, napadami głodu oraz brakiem akceptacji własnego wyglądu,
  • psychiatra – to lekarz, który ma możliwość przepisania leków wspierających zdrowie psychiczne.

Wideo

Materiał oryginalny: Jak opanować lęk związany z pandemią koronawirusa? Gdzie szukać wsparcia psychologicznego? Odpowiadamy na często zadawane pytania - Strona Zdrowia

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie