Planowany odcinek drogi rowerowej między Brynowem a Giszowcem docelowo ma być częścią velostrady łączącej Katowice z Mysłowicami.
- W Katowicach, tylko od 2015 r. powstało ponad 45 km infrastruktury rowerowej za ponad 40 mln zł. Obecnie budujemy nowe trasy w rejonie os. Zgrzebnioka oraz na połączeniu Dąbrówki Małej i Szopienic-Burowca. Kolejna dobra wiadomość to ogłoszenie przetargu na budowę pierwszej velostrady w Katowicach, która połączy Brynów z Giszowcem, a docelowo będzie prowadziła do Mysłowic – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Bezkolizyjna droga o szerokości 4 m będzie pozwalała na bezpieczne i sprawne poruszanie się pomiędzy Brynowem, Muchowcem i Giszowcem, z którego istniejącymi połączeniami dojedziemy do Nikiszowca oraz Szopienic – dodaje.
W ramach tej inwestycji powstanie 4,38 km nowej infrastruktury rowerowej. Odcinek ten będzie rozpoczynał się przy układzie drogowym przy ul. Kolistej, zostanie poprowadzony pod trasą DK-86 i dalej śladem dawnej linii kolei piaskowej. Połączy się z ul. Francuską i terenami w rejonie Katowickiego Parku Leśnego oraz przystanku autobusowego Muchowiec Korty Pętla. Dalej velostradą będzie można dostać się do przejścia pieszo-rowerowego w sąsiedztwie ul. Huberta oraz skrzyżowania z trasą rowerową nr 1.
Ten odcinek velostrady, czyli drogi dla rowerów o podwyższonym standardzie, na całej długości będzie miał szerokość 4 metrów. Prace obejmą również montaż oświetlenia, budowę miejsc obsługi rowerzystów oraz licznika rowerowego, który zostanie zamontowany na wysokości ul. Francuskiej.
- Ponadto drodze dla rowerów będzie towarzyszył szeroki na 2 metry chodnik, oddzielony od drogi 1,5-metrowym pasem zieleni z wyjątkiem fragmentu od ul. Francuskiej do ul. Huberta – gdzie zostaną oddzielone krawężnikiem ułożonym na płasko – zgodnie z jednym z wariantów stosowania separacji ruchu pieszego i rowerowego ujętym w standardach GZM – mówi Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje.
Przetarg ma zostać ogłoszony jeszcze w październiku. Wykonawca powinien zakończyć prace budowlane w 9 miesięcy, a cała inwestycja będzie gotowa do użytku w rok od podpisania umowy.
Pozostałe inwestycje rowerowe w Katowicach
Budowa velostrady to jedna z kilku inwestycji rowerowych realizowanych w Katowicach. W Giszowcu, gdzie będzie zaczynała się ta trasa, trwają przygotowania do rozpoczęcia głównych robót budowlanych przy kolejnej drodze. Połączy ona istniejącą infrastrukturę przy węźle drogowym Giszowiec ze strefą Tempo 30 na ul. Kolistej.
Nowa infrastruktura dla rowerów powstanie też dzięki inwestycjom realizowanym w ramach „Polskiego Ładu". Przy czterech z sześciu zadań o wartości 148 mln złotych, które obejmują rozwiązania dla wszystkich uczestników ruchu powstaje infrastruktura rowerowa: wzdłuż ul. Dobrowolskiego, w ramach układu drogowego do osiedla „Mieszkanie+" przy ul. Korczaka, w ramach II etapu rozbudowy układu drogowego przy ul. Gospodarczej oraz przy przebudowie układu drogowego w rejonie Armii Krajowej, Wilczewskiego i Kalinowej.
Znacznie bardziej zaawansowane są za to prace w rejonie ulic Hallera (etap I) i Korczaka (etap II), gdzie powstaje połączenie rowerowe ul. Konnej z ul. Techników i al. Niepodległości oraz trasą rowerową nr 5. W ramach pierwszego etapu rozpoczęło się asfaltowanie infrastruktury w rejonie linii kolejowej, natomiast w drugim etapie trwa postępowanie przetargowe mające na celu wyłonienie wykonawcy robót budowalnych. Łącznie powstaną tam 2 km drogi rowerowej.
Ponadto projektowane są kolejne odcinki: wzdłuż ul. Francuskiej od ul. Lotnisko do ul. Damrota oraz od ul. Sosnowieckiej do ul. Brynicy. Trwają prace związane z wytyczeniem infrastruktury rowerowej: w Piotrowicach-Ochojcu, Ligocie-Panewnikach, Załęskiej Hałdzie oraz na terenie dzielnicy Dąb.
Od 25 września prowadzone są prace na ul. Sokolskiej, które związane są z wykonaniem pasów rowerowych na tym popularnym szlaku komunikacyjnym. To projekt, który został wybrany przez mieszkańców w głosowaniu w ramach Budżetu Obywatelskiego i ma na celu poprawę bezpieczeństwa i komfortu uczestników ruchu drogowego. Kolejnym krokiem będą planowane prace brukarskie, które nie będą miały większego wpływu na ruch pojazdów oraz pieszych.
Natomiast w ciągu ul. Meteorologów dobiega końca budowa traktu pieszo-rowerowego, który 500 metrowym odcinkiem połączy ul. Zgrzebnioka z ul. Porfirową. Prace o wartości blisko 1 mln zł zakończą się do końca października bieżącego roku. To pierwszy z trzech etapów inwestycji zakładającej powstanie rowerowego łącznika os. Zgrzebnioka z ul. Francuską.
Premier Izraela stanie przed Trybunałem w Hadze? Jest wniosek o areszt
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?