Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Koleje Śląskie kupują nowe pociągi - zobacz jak wyglądają! Prędkość maksymalna to 160 km/h. Umowa jest warta 1,3 mld zł

PAP
PAP
Koleje Śląskie będą mieć nowe pociągi. Właśnie podpisano umową z Newagiem na dostawę nowoczesnych składów. Jej wartość opiewa na 1,3 mld zł. W tej cenie jest 26. składów z opcją dokupienia kolejnych 4. i usługi serwisowe. Kiedy pierwszy pociąg Impuls II wyjedzie na tory w woj. śląskim? Będzie to nie później niż do 30 czerwca 2026 r.

Koleje Śląskie mają już w swoim taborze pociąg IMPULS I generacji. Jednak II generacja tego składu ma być nowocześniejsza i wygodniejsza niż wersja poprzednia.

Zobacz jak wygląda IMPULS II w środku kliknij TUTAJ!

Koleje Śląskie kupują nowe pociągi. Umowa jest warta 1,3 mld zł

26 nowych pociągów, z czterema dodatkowymi w prawie opcji, oraz usługi serwisowe dla Kolei Śląskich zamówił w czwartek w Newagu samorząd woj. śląskiego. Pierwszy czteroczłonowy pociąg ma zostać dostarczony do połowy 2026 r., a kolejne - po dwa miesięcznie.

Początkowo, rozstrzygając przetarg, woj. śląskie informowało o zakupie 22 pociągów dla Kolei Śląskich z opcją ośmiu kolejnych - o wartości prawie 1,5 mld zł. Czwartkowa umowa obejmuje 26 składów (z czterema w opcji) za podaną przez odbiorcę pojazdów cenę 1,3 mld zł.

„Śląskie stawia na kolej. W poniedziałek w tym samym miejscu Koleje Śląskie podpisały umowę na rozbudowę zaplecza technicznego za niespełna 48 mln zł. Dzisiaj stroną umowy jest Województwo Śląskie, a zamówione składy będą służyły regionalnemu przewoźnikowi i jego pasażerom” - poinformował w czwartek marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski.

Jak dodał, samorząd regionu inwestuje z przekonaniem, że są to dobrze wydane środki. „To jest dobry czas dla Kolei Śląskich, świetny dla zrównoważonego transportu w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, w której już jutro, 1 marca, wystartuje pilotażowo wspólny bilet GZM, Kolei Śląskich i Polregio” - przypomniał marszałek, nawiązując do grudniowego porozumienia samorządów i przewoźników ws. nowej taryfy biletowej.

Prezes Kolei Śląskich (KŚ) Patryk Świrski zaznaczył, że dostawa pierwszego pociągu wraz z pakietem naprawczym powinna odbyć się nie później niż do 30 czerwca 2026 r. „Pozostałe 25 sztuk EZT (elektryczny zespół trakcyjny - PAP) będziemy odbierać po dwie sztuki miesięcznie. Dla nas istotne jest też to, że mamy w umowie zapewniony pełny serwis tych składów” - wskazał Świrski.

Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego; na kilkunastu liniach w regionie przewożą obecnie ok. 20 mln pasażerów rocznie. Tabor przewoźnika liczy 62 pociągi, w tym dotąd cztery produkcji Newagu. Większość z nich kupiono przy wsparciu funduszy europejskich. W ub. roku woj. śląskie poprzez umowę in house z Kolejami Śląskimi dopłaciło do tego typu przewozów prawie 370 mln zł.

W marcu ub. roku samorząd województwa i Koleje Śląskie uruchomiły dwa postępowania na nowe pociągi dla samorządowego przewoźnika - większe pod kątem funduszy europejskich, mniejsze bez nich. Oba dotyczyły pociągów czteroczłonowych - ogółem 25 egzemplarzy w zamówieniu podstawowym. W prawie opcji zamówienia mogą zostać zwiększone łącznie do 35 pociągów.

23 sierpnia KŚ podpisały już z Newagiem umowę na zakup trzech pojazdów, z opcją nabycia dwóch dodatkowych, we własnym postępowaniu przewoźnika. Pod koniec sierpnia otwarto oferty w drugim przetargu na 22 jednostki plus opcjonalnie osiem. Postępowanie to realizowały KŚ dla woj. śląskiego na pojazdy kupowane dla tego przewoźnika przez samorząd województwa.

Jak wynikało z informacji publikowanych na platformie zamówień KŚ, zamawiający zdecydował się przeznaczyć na sfinansowanie podstawowego zakresu zakupu (22 pociągi) 1,019 mld zł brutto. Jedyna oferta Newagu opiewała na blisko 1,111 mld zł za dostawę 22 pociągów (łączna cena ofertowa) oraz niespełna 458 mln zł za usługi serwisowe (maksymalna łączna cena całkowita).

Oba zamówienia nowych pociągów, które mają jeździć w woj. śląskim, dotyczą nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych czteroczłonowych o prędkości eksploatacyjnej 160 km/h, z co najmniej 186 miejscami siedzącymi i łącznej liczbie miejsc co najmniej 390. Przewidziano po osiem drzwi na każdą stronę pociągu.

Koleje Śląskie kupują nowe pociągi - zobacz jak wyglądają! P...

Zamówienie Urzędu Marszałkowskiego Woj. Śląskiego obejmowało 22 pociągi i świadczenie usług serwisowych do końca 2035 r. Prawo opcji dotyczyło dostawy kolejnych ośmiu pociągów tego samego typu, a także przedłużenia usług serwisowych do wykonania drugiej naprawy poziomu P4 (co 1 mln km, co osiem lat) – nie dłużej niż do końca 2043 r.

Pierwszy pociąg z zamówienia podstawowego ma zostać dostarczony do połowy 2026 r., a dalsze - po dwa w kolejnych miesiącach. Zamówienie będzie współfinansowane środkami programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-27 (w działaniu pod nazwą: Regionalny tabor kolejowy).

Projekt zakupu przez woj. śląskie zeroemisyjnego taboru kolejowego - jako jeden z tzw. projektów strategicznych, uzgodnionych w Kontrakcie Programowym dla FE SL - został wybrany do dofinansowania w procedurze bezkonkursowej w grudniu ub. roku - ma on wartość: 967,2 mln zł, przy wsparciu z FE SL w wysokości 652,2 mln zł. W tym samym naborze dotację w wysokości blisko 50 mln zł otrzymał też projekt rozbudowy i doposażenia zaplecza technicznego Kolei Śląskich.

Przetarg Kolei Śląskich dotyczył dostawy trzech pociągów ze świadczeniem usług serwisowych do wykonania pierwszej naprawy poziomu P4. Opcja - poza dwoma pociągami - może dotyczyć wydłużenia usług serwisowych do drugiej naprawy P4.

Pierwsze dwa pociągi w tym zamówieniu powinny zostać dostarczone nie później niż w dwa lata od podpisania umowy (czyli w 2025 r.), a pozostałe - nie później niż w 25 miesięcy od podpisania umowy. W tym zamówieniu jedyną ofertę również złożył Newag, oferując cenę 127,5 mln zł za zamówienie podstawowe oraz 112,9 mln zł brutto za realizację prawa opcji w pełnym wymiarze.(PAP)

autor: Mateusz Babak
mtb/ pad/

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Koleje Śląskie kupują nowe pociągi - zobacz jak wyglądają! Prędkość maksymalna to 160 km/h. Umowa jest warta 1,3 mld zł - Katowice Nasze Miasto

Wróć na tychy.naszemiasto.pl Nasze Miasto