Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Konferencja inspirująca w Tychach: Uczenie się przez działanie. Dlaczego mózg lubi plotkę?

Jolanta Pierończyk
Jolanta Pierończyk
Konferencja inspirująca w Tychach Dr Marek Kaczmarzyk
Konferencja inspirująca w Tychach Dr Marek Kaczmarzyk Jolanta Pierończyk
Konferencja inspirująca w Tychach "Uczenie się przez działanie" została zorganizowana przez MDK 1 im. Artystów Rodu Kossaków pod dyrekcją Macieja Gruchlika. Była to pierwsza w Tychach taka konferencja dla nauczycieli. Zainteresowanie przeszło oczekiwania organizatorów. Zgłoszenia nadeszły nawet z Łodzi.

Plotka to jest to, co mózg lubi najbardziej - powiedział jeden z prelegentów, dr Marek Kaczmarzyk, biolog, neurodydatyk i memetyk (w wolnych chwilach autor powieści z gatunku fantastyki).
Co to ma wspólnego z nauczaniem i uczeniem? Okazuje się, że to jest clou całej dydaktyki. Mózg jest bowiem tak skonstruowany, że lubi opowieści - fascynujące i zaskakujące, natomiast nie lubi „izolowanych faktów”, jak to określił prelegent. Nie bez kozery, w biblijnych przekazach jest tyle przypowieści.

Nauczyciel nie jest w stanie zainteresować ucznia, bo daje mu zestaw izolowanych faktów. Zainteresować go może tylko tym, w jaki on tą biologią się interesuje

- powiedział dr Kaczmarzyk w wykładzie pt. „Jak się uczy mózg?” i przeszedł do konkretnych wskazówek: Nie jesteś skuteczny, jeśli nie jesteś w stanie wejść z uczniem w relacje, a to się nie stanie, jeśli sam nie jesteś lub przynajmniej nie wyglądasz na zainteresowanego swoim przedmiotem.
W swoim wykładzie wskazał kilka słabych stron szkoły. Jedną z nich jest wyrywanie do odpowiedzi, czyli wyrywanie z kontekstu.
- Jeden człowiek jest w stanie zapamiętać zaledwie 5-7 proc. treści z 45-minutowej lekcji, ale gdyby odpytać z niej całą grupę, to przy wykorzystaniu takiej pamięci zbiorowej, można by odtworzyć aż 95 proc. takiej lekcji - mówił prelegent, podkreślając wyższość pamięci zbiorowej nad izolowaną i jej wagę w społeczeństwie, w którym liczy się praca zespołowa.
Swoimi spostrzeżeniami dzielili się także dr Marzena Żylińska, neurodydaktyk i autorka projektu „Budząca się szkoła” oraz dr Tomasz Tokarz, trener kompetencji społecznych i cyfrowych, fan nowych mediów.
Dr Żylińska mówiła o poszukiwaniu nowego modelu szkoły (marzy o stworzeniu takiej, do której zarówno uczniowie, jak i nauczyciele chodziliby z radością), dr Tokarz zwracał uwagę na motywację wewnętrzną w procesie uczenia.

Tychy, poprzez tę arcyciekawą konferencję, nie tylko zaistniały w świadomości środowiska nauczycielskiego z wielu miejscowości, ale też pokazały się jako miejsce dobrych praktyk. Wykazały się nimi Przedszkole nr 9, Stowarzyszenie Wolna Szkoła Dzika, Szkoła Mistrzostwa Sportowego, Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 4 i MDK 1 im. Artystów Rodu Kossaków. Jedyna, spoza Tychów, w tym gronie była Szkoła Podstawowa w Lipowej koło Żywca.

Prócz konferencji, odbyły się także warsztaty.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tychy.naszemiasto.pl Nasze Miasto