Konferencja inspirująca w Tychach: Uczenie się przez działanie. Dlaczego mózg lubi plotkę?

Jolanta Pierończyk
Jolanta Pierończyk
Konferencja inspirująca w Tychach Dr Marek Kaczmarzyk Jolanta Pierończyk
Konferencja inspirująca w Tychach "Uczenie się przez działanie" została zorganizowana przez MDK 1 im. Artystów Rodu Kossaków pod dyrekcją Macieja Gruchlika. Była to pierwsza w Tychach taka konferencja dla nauczycieli. Zainteresowanie przeszło oczekiwania organizatorów. Zgłoszenia nadeszły nawet z Łodzi.

Plotka to jest to, co mózg lubi najbardziej - powiedział jeden z prelegentów, dr Marek Kaczmarzyk, biolog, neurodydatyk i memetyk (w wolnych chwilach autor powieści z gatunku fantastyki).
Co to ma wspólnego z nauczaniem i uczeniem? Okazuje się, że to jest clou całej dydaktyki. Mózg jest bowiem tak skonstruowany, że lubi opowieści - fascynujące i zaskakujące, natomiast nie lubi „izolowanych faktów”, jak to określił prelegent. Nie bez kozery, w biblijnych przekazach jest tyle przypowieści.

Nauczyciel nie jest w stanie zainteresować ucznia, bo daje mu zestaw izolowanych faktów. Zainteresować go może tylko tym, w jaki on tą biologią się interesuje

- powiedział dr Kaczmarzyk w wykładzie pt. „Jak się uczy mózg?” i przeszedł do konkretnych wskazówek: Nie jesteś skuteczny, jeśli nie jesteś w stanie wejść z uczniem w relacje, a to się nie stanie, jeśli sam nie jesteś lub przynajmniej nie wyglądasz na zainteresowanego swoim przedmiotem.
W swoim wykładzie wskazał kilka słabych stron szkoły. Jedną z nich jest wyrywanie do odpowiedzi, czyli wyrywanie z kontekstu.
- Jeden człowiek jest w stanie zapamiętać zaledwie 5-7 proc. treści z 45-minutowej lekcji, ale gdyby odpytać z niej całą grupę, to przy wykorzystaniu takiej pamięci zbiorowej, można by odtworzyć aż 95 proc. takiej lekcji - mówił prelegent, podkreślając wyższość pamięci zbiorowej nad izolowaną i jej wagę w społeczeństwie, w którym liczy się praca zespołowa.
Swoimi spostrzeżeniami dzielili się także dr Marzena Żylińska, neurodydaktyk i autorka projektu „Budząca się szkoła” oraz dr Tomasz Tokarz, trener kompetencji społecznych i cyfrowych, fan nowych mediów.
Dr Żylińska mówiła o poszukiwaniu nowego modelu szkoły (marzy o stworzeniu takiej, do której zarówno uczniowie, jak i nauczyciele chodziliby z radością), dr Tokarz zwracał uwagę na motywację wewnętrzną w procesie uczenia.

Tychy, poprzez tę arcyciekawą konferencję, nie tylko zaistniały w świadomości środowiska nauczycielskiego z wielu miejscowości, ale też pokazały się jako miejsce dobrych praktyk. Wykazały się nimi Przedszkole nr 9, Stowarzyszenie Wolna Szkoła Dzika, Szkoła Mistrzostwa Sportowego, Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 4 i MDK 1 im. Artystów Rodu Kossaków. Jedyna, spoza Tychów, w tym gronie była Szkoła Podstawowa w Lipowej koło Żywca.

Prócz konferencji, odbyły się także warsztaty.

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3