Od 1 listopada br. zaczęła obowiązywać nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji, która określała limit 20 proc. emisji reklam w ciągu godziny. Obecnie czas reklam będzie zależny od godziny nadawania.
W godzinach nocnych nie będą obowiązywać żadne limity
Nowelizacja ustawy podzieliła czas emisji na trzy pory. Pierwsza z nich to pasmo telewizyjne od godziny 6 do 18, w tym czasie reklamy mogą trwać łącznie 144 minuty, czyli dokładnie tyle, ile wcześniej - 12 minut na godzinę.
Druga pora to pasmo wieczorne, w którym między godziną 18 a 24 limit wynosi 72 minuty.
Jednak najwięcej kontrowersji budzi ostatnia nocna pora - od godziny 24 do 6 stacje nie obowiązują żadne limity, a więc w tych godzinach będą mogły być nadawane wyłącznie reklamy. W ciągu doby daje 574 minuty, czyli prawie 10 godzin.
Powodem tych modyfikacji jest zmiana w sposobie rozliczenia czasu reklam. Do 31 października 2021 roku sumowano bloki w skali godziny - omawiane wyżej 12 minut.
Nie przeocz
- Najlepsze riposty nauczycieli dla bezczelnych uczniów. Śmieszą nawet w majówkę!
- Restauracja Roberta Lewandowskiego. Opinie Internautów i memy bawią do łez!
- Nagrobne kwiaty i znicze. Wszystko podrożało. Ceny przed 1 listopada
- Dwa przewinienia i stracisz prawo jazdy! Będą surowe kary dla piratów drogowych
Obecnie podsumowanie następuje w obrębie całego okresu Oznacza to, że stacje same będą mogły wybierać pory, w których będą permanentnie emitować reklamy widzom. Dzięki tej zmianie, stacje mogą nadawać dłuższe bloki reklamowe podczas największej oglądalności, a co za tym idzie, zarabiać więcej.
Nowe przepisy obejmują konkretne programy
Nowelizacja nie objęła wszystkich stacji telewizyjnych. Ustawa przewiduje, że od 1 listopada, będzie można przerywać transmisje sportowe, aby wyemitować co najmniej jedną reklamę. Przed wejściem w życie nowelizacji reklamy można było nadawać tylko podczas przerw w rozgrywkach. Niemiłe przerywniki zostaną zastosowane także w filmach dla dzieci dłuższych niż godzina.
Zmiany w nadawaniu reklam nie obejmują jednak audycji religijnych. Bez zmian pozostała emisja reklam podczas serwisów informacyjnych, dokumentalnych oraz publicystycznych krótszych niż 30-minutowe - nadal nie można ich przerywać. Nowelizacja zakazuje sponsorowania audycji poradniczych, w tym także poradników majsterkowicza i różnorodnych kącików kulinarnych.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?