Likwidacja Fiata w Bielsku-Białej. Związkowcy podpisali porozumienie
Po kolejnej turze negocjacji podpisano w czwartek, 25 stycznia, porozumienie ze związkami zawodowymi. Chodzi o zwolnienia grupowe, które przeprowadzone będą w FCA Powertrain Poland.
Jak przekazali związkowcy, porozumienie obejmuje dwa warianty Planu Dobrowolnych Odejść.
- Pierwszy wariant (PDO 1) to zmiana miejsca zatrudnienia na zakład w Tychach (karoseria, silnik), Gliwicach (samochody dostawcze) lub Skoczowie (produkcja tarcz hamulcowych).
- Drugi wariant (PDO 2) polega na rozwiązaniu umowy o pracę za porozumieniem stron, z przyczyn niezależnych od pracownika. To jest wariant dla osób, które nie zdecydują się na kontynuację pracy w grupie Stellantis.
W obu przypadkach przewidziane są rekompensaty i dodatkowe odprawy, których wysokość będzie uzależniona od stażu pracy.
Wnioski o skorzystanie z Planu Dobrowolnych Odejść pracownicy mogą składać do końca lutego. Jeśli nie zrobią tego w tym terminie, umowa o pracę zostanie rozwiązana zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy.
- Pracownikom, którzy zawrą porozumienie zgodne z PDO 1 zostanie wypłacona nagroda jubileuszowa, którą pracownik nabyłby w okresie 12. miesięcy od daty rozwiązania stosunku pracy.
- Pracownikom, którzy zawrą porozumienie zgodne z PDO 2 zostanie wypłacona nagroda jubileuszowa oraz odprawa emerytalna, którą pracownik nabyłby w okresie 12. miesięcy od daty rozwiązania stosunku pracy i jednocześnie premia urlopowa zgodnie z Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy obowiązującym w Powertrain Poland Sp. z o.o.
Udało się także wynegocjować podwyżki. Będzie to 750 zł brutto dla każdego pracownika, łącznie z premią. Związkowcy wywnioskowali o wprowadzenie podwyżek od 1 stycznia.
Dojście do porozumienia
Przypomnijmy, że negocjacje w sprawie wysokości odpraw dla pracowników rozpoczęły się po tym, jak 2 stycznia Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników podjęło uchwałę o rozwiązaniu spółki i zwolnieniu całej załogi, czyli 468 osób. Dzień później dowiedziały się o tym związki zawodowe podczas spotkania z dotychczasowym dyrektorem FCA Powertrain, a obecnie likwidatorem Andrzejem Tokarzem.
– Przyczyną decyzji o likwidacji jest wprowadzenie przez Komisję Europejską regulacji dotyczących emisji spalin silników spalinowych, spadek zamówień na silniki spalinowe – poinformowali związkowcy w komunikacie. Już wtedy podkreślali, że niezbędne jest ustalenie odpowiedniej wysokości odpraw, uzależnionej od stażu pracy, co pozwoliłoby ograniczyć negatywne skutki społeczno-ekonomiczne wynikające z likwidacji zakładu.
– Zaproponowaliśmy wspólne stanowisko związków zawodowych, pracodawca przedstawił swoje. Obie strony muszą dać sobie czas na przeliczenia, przemyślenia i wypracowanie stanowiska akceptowalnego dla obydwu stron – powiedział przed pierwszą turą rozmów Jacek Duraj, przewodniczący NSZZ Pracowników – Organizacji Międzyzakładowej FCA Poland S.A. i Spółek w Bielsku-Białej.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?