Początek roku przyniósł bardzo dobrą wiadomość dla naszego regionu - w Tychach amerykański koncern Ford zamierza zainwestować 820 mln zł w produkcję nowego forda ka. Dzięki temu ma powstać tysiąc miejsc pracy.
Mogą też wzrosnąć płace zatrudnionych w przemyśle motoryzacyjnym. Już pojawiają się sygnały, że mechanicy są bardzo poszukiwanymi - a w związku z tym dobrze opłacanymi specjalistami.
Forda planuje swe inwestycje wspólnie z Fiatem. Zanim jednak zacznie się w Tychach produkcja nowego, małego samochodu Forda, na liniach produkcyjnych w Tychach pojawi się włoska nowość - fiat 500. Jak poinformował rzecznik Fiat Auto Poland Bogusław Cieślar, pierwsze fiaty 500 zejdą z taśm pod koniec roku, premierę tego autka zaplanowano na 15 września br.
Strefa przyciąga
Z informacji Justyny Romańczyk z Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej wynika też, że kolejne poważne inwestycje planują spółki funkcjonujące już w KSSE a pracujące na rzecz motoryzacji - Delphi Polska Automotive System Sp. z o. o oraz Kirchhoff Polska Assembly Sp. z o. o. Delphi przyjęła już w ubiegłym roku do zakładu w Tychach ponad 400 nowych pracowników. Teraz zapowiada dalszy wzrost zatrudnienia w zakładzie oraz uruchomienie nowego w Gliwicach. - Rozwój działalności firmy Delphi wiązać się będzie z zainwestowaniem prawie 170 mln zł w produkcję nowoczesnych przekładni i kolumn kierowniczych dla odbiorców krajowych i zagranicznych. Zatrudnienie w nowej firmie działającej w strefie wyniesie co najmniej 200 osób - dodaje Romańczyk.
Liczy się jakość
Piotr Wojaczek, prezes KSSE podkreśla, że nowe fabryki poszukują nie tylko pracowników produkcyjnych, ale i inżynierów oraz innych specjalistów z wyższym wykształceniem. - W firmie TRW Polska, która rozbudowuje swój zakład w Częstochowie, równocześnie trwać będą prace związane z rozwojem centrum konstrukcyjnego, gdzie ma powstać nawet 200 etatów dla inżynierów - twierdzi Romańczyk.
Pod względem potencjału produkcyjnego fabryki motoryzacyjne znajdujące się w naszym regionie zajmują czołowe miejsce w kraju. Dość powiedzieć, że właśnie tu znajduje się jedna z najwyżej ocenianych pod względem jakości produkcji fabryk Opla. - Był to jeden z ważnych powodów, który zdecydował o tym, że w tym roku w Gliwicach rozpocznie się produkcja astry III - mówi Przemysław Byszewski, rzecznik GM Poland.
Dzielenie się zyskiem
Jak te osiągnięcia fabryk motoryzacyjnych przekładają się na sytuację zatrudnionych w niej załóg? We Fiacie pracownicy dostali w grudniu ubiegłego roku premię w wysokości 1,5 tys. złotych. - Nasza spółka jest jedną z najlepszych w całym koncernie, kolejny rok z rzędu przynosi duże zyski - podkreśla Wanda Stróżyk, szefowa "Solidarności" we Fiat Auto Poland. - Równie dobra sytuacja jest w bielskiej spółce Fiat-GM Powertrain. W tej sytuacji trudno się dziwić, że pracodawca dzieli się zyskami z załogą.
Pracownicy Fiata Auto Poland dostali podwyżkę w ubiegłym roku - średnio 110 złotych na zatrudnionego. Wzrosły też o 50 proc. dwa ważne dodatki - za pracę w nocy oraz produkcyjny. - Najważniejsze jest jednak, by rosła minimalna płaca gwarantowana - podkreśla Wanda Stróżyk. - Już dziś są trudności ze znalezieniem pracowników na produkcję, nie mówiąc już o dobrych mechanikach, bo kto przyjdzie do pracy, jeśli na początek dostanie na rękę 985 złotych, a po trzech miesiącach 1150 złotych i umowę na dwa lata. A takie na dziś są warunki oferowane przez spółkę młodym pracownikom. Dlatego w tym roku naszym najważniejszym celem jest wywalczenie wyższej płacy minimalnej - dodaje przewodnicząca "Solidarności".
Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?