Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nextbike złożył wniosek upadłościowy. A co z rowerami miejskimi w Katowicach, Częstochowie, Chorzowie, Tychach i Sosnowcu?

Justyna Przybytek - Pawlik
Justyna Przybytek - Pawlik
Nextbike Polska jest w finansowych tarapatach, których powodem ma być pandemia koronawirusa. Spółka złożyła 19 maja wniosek upadłościowy. Co zatem z rowerami miejskimi w Katowicach, Częstochowie, Chorzowie, Siemianowicach Śląskich, ale też w Tychach i Sosnowcu? – Będą funkcjonowały normalnie – uspokajają w wydanym wczoraj oświadczeniu przedstawiciele firmy.

Nextbike Polska złożyła wniosek upadłościowy

Nextbike Polska jest w finansowych tarapatach. - Zagrożenie niewypłacalnością to efekt pandemii wirusa SARS-CoV-2 - tłumaczą przedstawiciele firmy. We wtorek, 19 maja, zarząd złożył w warszawskim Sądzie Rejonowym wniosek o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego oraz wniosek o ogłoszenie upadłości.

- Nextbike Polska S.A. podobnie jak wiele innych firm z branży transportowej, boryka się obecnie z gwałtownym spadkiem przychodów w związku z obowiązującym od 1 kwietnia do 5 maja br. zakazem korzystania przez użytkowników z rowerów miejskich – czytamy w oświadczeniu spółki

Rowery miejskie w 39 systemach w Polsce będą funkcjonowały normalnie

Dodajmy, że firma jest operatorem 39 systemów rowerowych w Polsce, w tym kilku na Śląsku. Największy - „City by bike” - działa w Katowicach, kolejne w Chorzowie, Siemianowicach Śląskich, Tychach, Pszczynie, Czechowicach-Dziedzicach oraz Sosnowcu.

– Dla naszych użytkowników nic się nie zmienia. Rowery miejskie w 39 systemach w Polsce będą funkcjonowały normalnie. Zarówno nam, jak i naszym wierzycielom oraz miastom, zależy na tym, żeby rower miejski, który stał się symbolem sukcesu, nowoczesności i ekologii, przetrwał zawirowania spowodowane pandemią i mógł dalej się rozwijać - mówi Paulina Wójcicka z biura prasowego Nextbike Polska S.A.

- Liczymy na wsparcie i współpracę władz miejskich tak, aby rower nie stał się pierwszą biznesową ofiarą pandemii w transporcie publicznym w Polsce – zastrzega Wójcicka.

Jak tłumaczą przedstawiciele firmy przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego ma dać szanse na dojście do porozumienia z wierzycielami, w tym z bankami finansującymi spółkę oraz pozwoli na ustalenie nowych zasad spłat zobowiązań spółki.

- Zawarcie układu z wierzycielami pozwoli na odsunięcie w czasie płatności aż do momentu powrotu do normalnego funkcjonowania systemów rowerowych po pandemii wirusa SARS-CoV-2. Jednocześnie spółka zachowuje zdolność do realizowania bieżących zobowiązań, co pozwala na dalsze wykonywanie umów na obsługę systemów rowerowych. Przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego i zawarcie układu z wierzycielami ma na celu zapobieżenie pogorszeniu sytuacji finansowej spółki, jej niewypłacalności oraz ogłoszenia jej upadłości. To wszystko, zdaniem spółki, pozwoli na utrzymanie płynności finansowej, a także obsługi systemów rowerów miejskich w 39 systemach – czytamy w oświadczeniu Nextbike Polska.

Rowery miejskie przyjęły się na Śląsku

Kłopoty Nextbike to zła wiadomość dla mieszkańców województwa śląskiego, którzy regularnie korzystają z rowerów miejskich. Tylko w Katowicach w ubiegłym roku jednoślady wypożyczono ponad 260 tys. razy. W tym roku w mieście dostępnych będzie 666 rowerów (w pierwszym etapie – od 6 maja - to 70 stacji), a koszt uruchomienia katowickiego systemu "City by bike" to dla miasta 2,3 mln zł.

W Sosnowcu rowery miejskie wypożyczano rok temu ponad 40 tysięcy razy, a w systemie zarejestrowało się niemal 4,4 tysięcy nowych użytkowników. W Chorzowie liczba wypożyczeń wzrosła do 276,4 tysięcy, z kolei w Tychach do 56,5 tysięcy. We wszystkich wymienionych miastach wypożyczalnie już wystartowały.

- Sytuacja wielu przedsiębiorstw jest trudna w związku ze skutkami koronawirusa, który ma wpływ także na budżet miasta, jednak na chwilę obecną otrzymaliśmy zapewnienia, że operator chce kontynuować działalność, posiada niezmienione organa statutowe i świadczy usługi w sposób niezakłócony - przyznaje Ewa Lipka, rzeczniczka katowickiego magistratu.

- Z naszej strony mimo dodatkowych wydatków, a także mniejszych dochodów (gorsza sytuacja finansowa miasta spowodowana jest pandemią koronawirusa – przyp. Red.) także chcemy finansować rowery miejskie, które w Katowicach traktujemy jako element polityki transportowej, a także ważną alternatywę transportową w trakcie pandemii – podkreśla.

Samorządowcy oczekują jednak bardziej szczegółowych informacji.

- Wiemy, o wniosku, który złożyła firma Nextbike. Wysyłamy do firmy pismo z prośbą o szczegółowe wyjaśnienia, ale wierzymy, że nasza umowa zostanie w pełni wykonana, tak jak to zakładaliśmy - mówi Kamil Nowak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Chorzowie.

Dodajmy, że w skali kraju w 2019 roku mieszkańcy 11 województw wypożyczali rowery miejskie obsługiwane przez Nextbike Polska ponad 14 milionów razy. Najwięcej w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Łodzi, Lublinie oraz Białymstoku.

Wsp. OK

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto