Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Opony zimowe do samochodów miejskich. Jakie będą najlepsze?

Materiał powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl
Auta miejskie mają opony o mniejszych rozmiarach niż większe samochody. Jeśli jednak zdecydujemy się na produkt markowy, zapłacimy nawet 260 zł za jedną oponę. Czy warto inwestować w droższe ogumienie, gdy mamy małe auto?

Producenci samochodów umowy z dostawcami opon najczęściej mają podpisane na wyposażenie całej gamy modeli. Dlatego stosując markowe, topowe opony do swoich flagowych pojazdów, do modeli segmentów „A” i „B” najczęściej wybierają tańsze i mniejsze odpowiedniki tej samej marki. Dla osoby kupującej mały samochód to duża korzyść, ponieważ opony firm Continental lub Goodyear z pewnością będą lepsze niż ogumienie z segmentu budżetowego. Nie będzie jednak wielką szkodą dla samochodu, jeśli na zimę właściciel takiego malucha zainwestuje w tańsze zamienniki.

Samochody klasy miejskiej z założenia nie są budowane dla osiągania dużych prędkości. Niewielkie, często trzycylindrowe silniki mają za zadanie przede wszystkim zużywać niewiele paliwa. Na czas rozpędzania się takiego samochodu do 100 km/h kierowcy rzadko zwracają uwagę.

- Dlatego samochód miejski spokojnie można wyposażyć w tańsze ogumienie, które bez problemu poradzi sobie z niewielkimi przeciążeniami i hamowaniem z niewielkich prędkości – przekonuje Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

Prosta budowa – niska cena
W produkcji najmniejszych i najtańszych opon najczęściej stosuje się tanie rozwiązania. Dlatego największy wybór to opony z bieżnikiem symetrycznym i asymetrycznym. Symetryczny charakteryzuje się takim samym układem klocków i nacięć po obu stronach opony. Takie rozwiązanie ułatwia montaż opon, które można założyć na koło w dowolny sposób. Dla równomiernego zużycia po sezonie można je zamienić z przedniej na tylną oś oraz stronami.

– Największy plus to najniższe ceny ogumienia symetrycznego. Minusem są gorsze od innych opon osiągi, szczególnie w trudnych warunkach drogowych – mówi Filip Fischer.

Druga propozycja to opony asymetryczne, czyli takie, których bieżnik jest podzielony na dwie części. Po stronie zewnętrznej jest grubszy i masywniejszy, bo ta część ogumienia odpowiada za trzymanie się samochodu na drodze, szczególnie w zakrętach.

– Od wewnątrz opona jest podzielona na drobniejsze fragmenty, większa liczba nacięć pomaga odprowadzać tędy wodę i śnieg – mówi Filip Fischer.

Opony asymetryczne są nieco droższe. Lepsze osiągi, szczególnie w kwestii bezpieczeństwa zawdzięczają bardziej zaawansowanym mieszankom gumowym i komputerowym symulacjom, które wykonuje się w czasie projektowania bieżnika.

300 zł taniej na komplecie
Typowy rozmiar opon miejskich aut to 175/65/14. Na zimę można zdecydować się na tańsze marki, np. Barum Brillantis 2 będzie kosztował ok. 140 zł, Dębica Frigo 2 – ok. 150 zł, a Uniroyal MS Plus 6 i Fulda Kristall Montero ok. 175 zł. Co ciekawe, wiele opon tańszych producentów będzie miało najbezpieczniejszy bieżnik kierunkowy.

Zimowe opony segmentu premium to w tym rozmiarze np. Goodyear Ultragrip 8 (ok. 205 zł), Dunlop SP Winter Response 2 (ok. 230 zł), Continental ContiWinterContact TS800 (ok. 240 zł), czy Pirelli Snowcontrol Serie III (ok. 200 zł).

Cena kompletu opon z Dębicy wyniesie zatem ok. 600 zł, podczas gdy Dunlop albo Continental będą kosztowały ok. 950-1000 zł za cztery sztuki. Zdaniem ekspertów Oponeo.pl, w przypadku samochodów klasy A użytkowanie tańszego ogumienia po mieście nie będzie dla kierowcy odczuwalnie gorsze.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na legnica.naszemiasto.pl Nasze Miasto