Więcej samochodów, mniej zdarzeń
Od blisko 10 lat na tyskich drogach regularnie przybywa samochodów. Jeszcze w 2014 r., w Tychach zarejestrowanych było około 63 tys. pojazdów, a w ostatnich dwóch latach liczba ta wzrosła prawie dwukrotnie (111 tys. w roku 2021). W 2022 roku doszło do 1323 zdarzeń drogowych, w tym, do 1284 kolizji i 39 wypadków, w których śmierć poniosła 1 osoba. W porównaniu z 2021 rokiem liczba kolizji zmniejszyła się o ponad 200, natomiast wzrosła liczba wypadków. Jednak mimo wzrostu, jest to druga najmniejsza liczba na przestrzeni ostatnich blisko 20 lat. Mniej odnotowano tylko w roku 2021 (34 wypadki), przy czym skalę tendencji spadkowej najlepiej pokazuje statystyka z roku 2004, gdzie odnotowano aż 224 wypadki.
Pieszy - najmniej chroniony uczestnik ruchu
Analiza ma dać odpowiedź, które miejsca są najbardziej niebezpieczne. Badane są czynniki, które bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo pieszych i kierowców, a w oparciu o te dane podejmowane są decyzje dotyczące poprawy bezpieczeństwa na drogach w mieście. W ramach prowadzonych działań, na wybranych przejściach np. budowane są azyle, które skracają pieszym drogę przejścia przez jezdnię. W Tychach takie rozwiązania funkcjonują już w 77 miejscach. W ramach poprawy bezpieczeństwa pieszych, w mieście m.in. działa też 14 tzw. aktywnych przejść, które dzięki odpowiedniemu oznakowaniu i sygnalizacji, dodatkowo mobilizują kierowców do zachowania szczególnej ostrożności przed „pasami”.
Dzięki podejmowanym działaniom, udało nam się wyeliminować punkty „najbardziej zapalne”, tzn. nie ma w mieście już miejsc szczególnie niebezpiecznych. Wskazują na to statystyki zdarzeń właśnie z udziałem pieszych h
– mówi Artur Kruczek, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.
W 2022 roku doszło do 17 wypadków z udziałem pieszych, to wprawdzie o siedem więcej w porównaniu z 2021 r., jednak należy podkreślić, że od 2 lat nie odnotowaliśmy w Tychach wypadku z udziałem pieszych ze skutkiem śmiertelnym. Odnosząc się do liczby zarejestrowanych pojazdów, na uwagę zasługuje fakt, że w 2014 roku, kiedy po Tychach poruszało się około 63 tys. pojazdów doszło do 33 wypadków z udziałem pieszych. Do roku 2022 liczba aut wzrosła niemal dwukrotnie, a liczba wypadków z udziałem pieszych (w porównaniu do roku 2014) była prawie dwukrotnie niższa.
Rowery, hulajnogi elektryczne i inne urządzenia transportu osobistego (UTO)
Oprócz rowerów, coraz bardziej popularne w Tychach stają się hulajnogi elektryczne i inne elektryczne urządzenia transportu osobistego (UTO). W maju 2021 roku weszły w życie nowe przepisy określający ich status prawny.
Dzięki temu rowerzyści, użytkownicy hulajnóg czy UTO mają wyraźnie określone z jakich dróg mogą w danych okolicznościach korzystać i z jaką dopuszczalną prędkością mogą się poruszać.
W 2022 roku w Tychach odnotowano 73 zdarzenia drogowe, w których uczestniczyły osoby poruszające się rowerem lub hulajnogą elektryczną. Na liczbę tych zdarzeń złożyło się 15 wypadków (10 z udziałem rowerzystów, 5 z udziałem hulajnóg) oraz 58 kolizji. Nie odnotowano w tym przypadku ofiar śmiertelnych. Najczęstszą przyczyną wypadków z udziałem obu środków transportu było nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu przez kierujących pojazdami silnikowymi
- mówi Piotr Tarach, kierownik działu inżynierii ruchu w Miejskim Zarządzie Ulic i Mostów w Tychach.
Poprawa bezpieczeństwa nieustannym wyzwaniem
W połowie 2022 zakończone zostało wdrażanie ITS-u. (Inteligentnego Systemu Zarządzania i Sterowania Ruchem). ITS pozwala łatwiej pozyskiwać i skuteczniej oraz szybciej analizować dane. Jednak, zawsze można zrobić więcej, dlatego MZUiM Tychy m.in. na podstawie przeanalizowanych danych nadal będzie podejmował działania, których celem jest wieloaspektowa poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym przede wszystkim pieszych, rowerzystów, użytkowników e-hulajnóg i innych UTO (Urządzeń Transportu Osobistego).
Trwa budowa nowych dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych (obecnie w mieście jest ich ok 72 km). Jeszcze w tym roku 2023 oddanych do użytku zostanie kilka kilometrów nowych. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Infrastruktury i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, które określają zasady bezpiecznego ruchu rowerowego, w niektórych dzielnicach wprowadzona została strefa Tempo 30, czyli ograniczenie prędkości, które ma uspokoić ruch i umożliwić m.in. rowerzystom bezpieczne poruszanie się po drodze.
Różowy Most Tolerancji w Głogowie. Jaka jest jego historia?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?