Raport bezpieczeństwa na tyskich drogach. Więcej samochodów, mniej wypadków

OPRAC.: JP
Układ drogowy w Tychach
Układ drogowy w Tychach UM Tychy
Rok 2022 na tyskich drogach. Raport bezpieczeństwa. To efekt wspólnej pracy urzędników i policji w Tychach. "Raz w roku urzędnicy, wspólnie z policją szczegółowo analizują wszystkie zdarzenia drogowe (kolizje i wypadki) oraz ich przyczyny. Na tej podstawie, inżynierowie ruchu z Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów oraz Wydziału Komunikacji w Tychach przygotowują szczegółowy raport bezpieczeństwa. To bogaty materiał, który pozwala zestawić dane i porównać jak na przestrzeni lat zmienił się poziom bezpieczeństwa ruchu w naszym mieście", czytamy na stronie UM Tychy.

Więcej samochodów, mniej zdarzeń

Od blisko 10 lat na tyskich drogach regularnie przybywa samochodów. Jeszcze w 2014 r., w Tychach zarejestrowanych było około 63 tys. pojazdów, a w ostatnich dwóch latach liczba ta wzrosła prawie dwukrotnie (111 tys. w roku 2021). W 2022 roku doszło do 1323 zdarzeń drogowych, w tym, do 1284 kolizji i 39 wypadków, w których śmierć poniosła 1 osoba. W porównaniu z 2021 rokiem liczba kolizji zmniejszyła się o ponad 200, natomiast wzrosła liczba wypadków. Jednak mimo wzrostu, jest to druga najmniejsza liczba na przestrzeni ostatnich blisko 20 lat. Mniej odnotowano tylko w roku 2021 (34 wypadki), przy czym skalę tendencji spadkowej najlepiej pokazuje statystyka z roku 2004, gdzie odnotowano aż 224 wypadki.

Pieszy - najmniej chroniony uczestnik ruchu

Analiza ma dać odpowiedź, które miejsca są najbardziej niebezpieczne. Badane są czynniki, które bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo pieszych i kierowców, a w oparciu o te dane podejmowane są decyzje dotyczące poprawy bezpieczeństwa na drogach w mieście. W ramach prowadzonych działań, na wybranych przejściach np. budowane są azyle, które skracają pieszym drogę przejścia przez jezdnię. W Tychach takie rozwiązania funkcjonują już w 77 miejscach. W ramach poprawy bezpieczeństwa pieszych, w mieście m.in. działa też 14 tzw. aktywnych przejść, które dzięki odpowiedniemu oznakowaniu i sygnalizacji, dodatkowo mobilizują kierowców do zachowania szczególnej ostrożności przed „pasami”.

Dzięki podejmowanym działaniom, udało nam się wyeliminować punkty „najbardziej zapalne”, tzn. nie ma w mieście już miejsc szczególnie niebezpiecznych. Wskazują na to statystyki zdarzeń właśnie z udziałem pieszych h

– mówi Artur Kruczek, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.

W 2022 roku doszło do 17 wypadków z udziałem pieszych, to wprawdzie o siedem więcej w porównaniu z 2021 r., jednak należy podkreślić, że od 2 lat nie odnotowaliśmy w Tychach wypadku z udziałem pieszych ze skutkiem śmiertelnym. Odnosząc się do liczby zarejestrowanych pojazdów, na uwagę zasługuje fakt, że w 2014 roku, kiedy po Tychach poruszało się około 63 tys. pojazdów doszło do 33 wypadków z udziałem pieszych. Do roku 2022 liczba aut wzrosła niemal dwukrotnie, a liczba wypadków z udziałem pieszych (w porównaniu do roku 2014) była prawie dwukrotnie niższa.

Rowery, hulajnogi elektryczne i inne urządzenia transportu osobistego (UTO)

Oprócz rowerów, coraz bardziej popularne w Tychach stają się hulajnogi elektryczne i inne elektryczne urządzenia transportu osobistego (UTO). W maju 2021 roku weszły w życie nowe przepisy określający ich status prawny.
Dzięki temu rowerzyści, użytkownicy hulajnóg czy UTO mają wyraźnie określone z jakich dróg mogą w danych okolicznościach korzystać i z jaką dopuszczalną prędkością mogą się poruszać.

W 2022 roku w Tychach odnotowano 73 zdarzenia drogowe, w których uczestniczyły osoby poruszające się rowerem lub hulajnogą elektryczną. Na liczbę tych zdarzeń złożyło się 15 wypadków (10 z udziałem rowerzystów, 5 z udziałem hulajnóg) oraz 58 kolizji. Nie odnotowano w tym przypadku ofiar śmiertelnych. Najczęstszą przyczyną wypadków z udziałem obu środków transportu było nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu przez kierujących pojazdami silnikowymi

- mówi Piotr Tarach, kierownik działu inżynierii ruchu w Miejskim Zarządzie Ulic i Mostów w Tychach.

Poprawa bezpieczeństwa nieustannym wyzwaniem

W połowie 2022 zakończone zostało wdrażanie ITS-u. (Inteligentnego Systemu Zarządzania i Sterowania Ruchem). ITS pozwala łatwiej pozyskiwać i skuteczniej oraz szybciej analizować dane. Jednak, zawsze można zrobić więcej, dlatego MZUiM Tychy m.in. na podstawie przeanalizowanych danych nadal będzie podejmował działania, których celem jest wieloaspektowa poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym przede wszystkim pieszych, rowerzystów, użytkowników e-hulajnóg i innych UTO (Urządzeń Transportu Osobistego).

Trwa budowa nowych dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych (obecnie w mieście jest ich ok 72 km). Jeszcze w tym roku 2023 oddanych do użytku zostanie kilka kilometrów nowych. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Infrastruktury i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, które określają zasady bezpiecznego ruchu rowerowego, w niektórych dzielnicach wprowadzona została strefa Tempo 30, czyli ograniczenie prędkości, które ma uspokoić ruch i umożliwić m.in. rowerzystom bezpieczne poruszanie się po drodze.

Różowy Most Tolerancji w Głogowie. Jaka jest jego historia?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na tychy.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie