Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ruszył Rower Metropolitalny – w pierwszej fazie system Metroroweru połączył 8 miast GZM. Kolejne dołączą szybciej, niż zakładano ZDJĘCIA

Paweł Kurczonek
Paweł Kurczonek
Ruszył Rower Metropolitalny - system działa w 8 miastach.
Ruszył Rower Metropolitalny - system działa w 8 miastach. Marzena Bugała - Astaszow / Polska Press
26 lutego w Katowicach zainaugurowano uruchomienie systemu Roweru Metropolitalnego. Docelowo połączy 31 gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i będzie się składał z 7 tys. rowerów. W pierwszej fazie ruszył w 8 miastach. - Uruchomienie największego w Polsce systemu rowerów miejskich to dla nas kamień milowy. Uzupełnia on istniejący system Transport GZM. Wierzę, że Metrorower ze swoją skalą i innowacjami będzie inspiracją dla innych miast w Polsce i Europie – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM

Spis treści

Rower Metropolitalny połączy docelowo 31 gmin

Rower Metropolitalny to system wypożyczalni rowerów publicznych. Cały czas jest rozbudowywany i będzie wdrażany fazami. W pierwszym etapie, 25 lutego, ruszył w 8 miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii:

  • Chorzowie
  • Czeladzi
  • Gliwicach
  • Katowicach
  • Siemianowicach Śląskich
  • Sosnowcu
  • Tychach
  • Zabrzu

W tym momencie składa się z 276 stacji i 1860 rowerów. To więcej, niż planowano wcześniej. 26 lutego w Katowicach oficjalnie zainaugurowano działanie systemu.

- Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest największą metropolią w tej części Europy. Jesteśmy swego rodzaju miastem miast, które z jednej strony pozwala miastom oraz gminom zachowywać swoją tożsamość, a z drugiej strony budować efekty synergii tam, gdzie granice wydają się zbędne. Założenia te idealnie realizuje Metrorower – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.

System Roweru Metropolitalnego pozwoli użytkownikom na wygodne przemieszczanie się między miastami i gminami aglomeracji bez konieczności przesiadki na kolejny jednoślad za granicą miasta lub gminy. Możliwe jest wypożyczenie roweru np. w Gliwicach i oddanie go w Katowicach bez dodatkowych opłat z tego tytułu.

- Rower miejski w ciągu ostatniej dekady stał się istotnym element transportu miejskiego, który jest wpisany w tkankę miasta. W Nextbike zawsze kładziemy nacisk na szacunek wobec lokalnej przestrzeni miejskiej, nie zawłaszczając jej, lecz służąc lokalnej społeczności. Chcemy być integralną częścią miejskiego krajobrazu, przyczyniając się do jego poprawy i umożliwiając ludziom wygodne i zrównoważone podróże – podkreśla Tomasz Wojtkiewicz, prezes firmy Nextbike, operatora systemu Roweru Metropolitalnego.

Użytkownicy Metroroweru mogą korzystać z jednośladów IV generacji, które zostały wyposażone w nadajniki GPS. Oznacza to, że nie ma potrzeby przypinania ich do stojaków, wystarczy zostawić rower w pobliżu stacji. Jednoślady są również lżejsze, niż rowery starszych generacji. System będzie funkcjonował przez cały rok.

- Celem Roweru Metropolitalnego będzie poprawa jakości życia mieszkańców, którzy uzyskają szeroki dostęp do zdrowego i ekologicznego środka transportu. W ten sposób chcemy także wypracować zmianę nawyków mobilności, udowadniając wszystkim, że rower w mieście to znacznie efektywniejszy środek transportu na krótkie i średnie dystanse niż indywidualny samochód – zapewnia Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

Choć końcówka zimy nie sprzyja zbytnio korzystaniu z jednośladów, Metrorower szybko zaczął cieszyć się dużym zainteresowaniem. W ciągu doby od uruchomienia rowery metropolitalne wypożyczyło już 2,8 tys. osób.

- To już pokazuje, jakie jest zainteresowanie. Gdy do systemu dojdzie więcej miast i więcej rowerów, ilość wypożyczeń może pójść w miliony – prognozuje Kazimierz Karolczak.

System Roweru Metropolitalnego pojawi się w kolejnych miastach

Rower Metropolitalny ma być jednym z największych tego typu systemów w Europie. Pierwotny plan zakładał, że wdrożenie systemu zostanie podzielone na trzy etapy. W drugiej fazie, w połowie roku, liczba rowerów miała wzrosnąć do 4,8 tys. a w trzeciej (zaplanowanej początkowo na przyszły rok) – do 7 tys.

- Choć plany zakładały dłuższy czas oczekiwania na kolejne fazy, wszystko wydarzy się szybciej niż planowano. 23 lutego Zgromadzenie GZM przyjęło uchwałę, która umożliwi przyspieszenie realizacji II i III fazy Metroroweru na przełom lipca i sierpnia tego roku – przekazuje GZM.

Metrorower stał się również częścią systemu Transport GZM. To jedyne tego typu rozwiązanie w Polsce. Dodatkową zachętą, by przesiąść się z samochodu lub autobusu na rower, jest fakt, że pasażerowie posiadający bilety średnio i długookresowe, od 24-godzinnych do 180-dniowych, mogą korzystać z Metroroweru przez 60 minut dziennie bezpłatnie. Dotyczy to również osób, które w systemie Transport GZM mają potwierdzone prawo do bezpłatnych przejazdów.

- Za pół godziny jazdy pozostali użytkownicy zapłacą 1 zł, a za godzinę 2,50. Wraz z dłuższym czasem stawka będzie wzrastać. Będzie można również wykupić abonamenty roczne, półroczne i miesięczne. Rowery będzie można wypożyczyć z poziomu dedykowanej aplikacji Metrorower, stworzonej przez Nextbike. Można w niej nie tylko łatwo zlokalizować najbliższą stację czy rower, ale również sprawdzić liczbę spalonych kalorii czy zmniejszony ślad węglowy – przekazuje GZM.

W przyszłości Metrorowery będą także dostępne w aplikacji Transport GZM. Dodatkowe informacje na temat systemu, cennik i mapę stacji można znaleźć na stronie metrorower.transportgzm.pl.

Jak korzystać z roweru metropolitalnego?

Najpierw należy założyć i zarejestrować konto na stronie internetowej metrorower.transportgzm.pl lub w aplikacji mobilnej Metrorower. Można ją pobrać na komórki z systemami iOS i Android. Warunkiem jest ukończenie 13 roku życia, w przypadku niepełnoletnich użytkowników konieczna jest zgoda opiekuna prawnego.

- Założone konto trzeba doładować tzw. opłatą inicjalną w wysokości 10 zł (to zarazem pierwsza wpłata na poczet wypożyczeń) lub podłączyć kartę płatniczą. Konto można później doładowywać na bieżąco: BLIK-iem, kartą płatniczą lub przelewem – wyjaśnia Urząd Miejski w Gliwicach.

Aplikacja pozwala na zlokalizowanie i znalezienie najbliższych stacji w danym mieście. By wypożyczyć rower na stacji, konieczne jest zeskanowanie kodu QR umieszczonego na kierownicy lub tylnym kole. Można również wpisać numer roweru w aplikacji. Wtedy blokada jednośladu otworzy się automatycznie. Ręczne zamknięcie blokady jest równoznaczne ze zwrotem roweru.

- System pozwala na postój – to wygodna funkcja pozwalająca zaparkować rower bez dokonywania jego zwrotu w systemie. Wystarczy skorzystać z dodatkowej zakładki „Postój” dostępnej w aplikacji mobilnej Metrorower. Przerwa w trakcie jazdy jest wliczana do czasu wynajmu – informuje UM Gliwice.

System pozwala ponadto na rezerwację roweru. Możliwe jest zarezerwowanie do 4 rowerów, które będą czekały przez 15 minut od momentu rezerwacji. Ta usługa jest dodatkowo płatna – kosztuje 1 zł.

Zobacz także

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tychy.naszemiasto.pl Nasze Miasto