Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Słup oświetleniowy naładuje samochód elektryczny. To innowacja tyskiej firmy ROSA

OPRAC.:
Katarzyna Pachelska
Katarzyna Pachelska
Słupy oświetleniowe produkowane w Tychach będą oświetlać ulice i jednocześnie ładować samochody elektryczne. To innowacyjne rozwiązanie wymyśliła i wyprodukowała śląska firma ROSA. Na parkingu jej nowej siedziby w Tychach powstała alejka z takimi słupo-ładowarkami. 

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Słupy oświetleniowe produkowane w Tychach będą oświetlać ulice i jednocześnie ładować samochody elektryczne. To innowacyjne rozwiązanie wymyśliła i wyprodukowała śląska firma ROSA. Na parkingu jej nowej siedziby w Tychach powstała alejka z takimi słupo-ładowarkami. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Materiały prasowe
Tychy: Słupy oświetleniowe (wysokie albo niskie) produkowane w naszym mieście będą oświetlać ulice i jednocześnie ładować samochody elektryczne. To innowacyjne rozwiązanie wymyśliła i wyprodukowała śląska firma ROSA. Dzięki temu nie potrzeba instalować specjalnych ładowarek, a przestrzeń miejska jest mniej przeładowana.

Oświetlenie uliczne z funkcją ładowania samochodów elektrycznych, dzięki wynalazkowi firmy ROSA z Tychów, już niedługo ma szansę stać się rzeczywistością na polskich ulicach, parkingach i drogach.

Dwa w jednym: słup oświetleniowy i ładowarka do samochodów elektrycznych

Połączenie funkcji oświetlenia przestrzeni i „tankowania” samochodów jest dobrym sposobem na rozwiązanie problemu niedostatecznej infrastruktury do ładowania pojazdów o napędzie elektrycznym, które już wkrótce staną się podstawowym środkiem transportu w Polsce i Europie.

Kilka lat temu zastąpienie samochodów z silnikiem benzynowym lub diesla samochodem elektrycznym wydawało się odległą przyszłością. Tymczasem obecnie aż 29 proc. Polaków deklaruje, że przy zakupie nowego samochodu rozważy zakup samochodu z napędem elektrycznym.

Dla osób decydujących się na zakup samochodów o napędzie elektrycznym kluczową rolę odgrywa dostępność stacji ładowania. Osoby mające domy wolnostojące z podjazdem lub garaż znajdują się w uprzywilejowanej sytuacji, bo mogą ładować samochód z własnego gniazdka. Wyzwaniem jest jednak zapewnienie dostępu do ładowania wszystkim użytkownikom dróg, a także zagwarantowanie możliwości ładowania elektrycznych samochodów na trasach między miastami i w miejscach użyteczności publicznej.

Wyzwaniu temu postanowili sprostać konstruktorzy z Grupy ROSA, mieszczącej się na Śląsku. Firma od ponad 28 lat dostarcza na rynek polski i międzynarodowy oświetlenie zewnętrzne projektowane i produkowane w czterech lokalizacjach w Tychach.

Nowe oświetlenie LED-owe ulic zużywa mniej energii i można tę moc wykorzystać do zasilania innych urządzeń, np. aut elektrycznych

W Polsce od kilku lat trwa modernizacja oświetlenia ulicznego i wymiana na oprawy LED. Nowe, energooszczędne oświetlenie zużywa znacznie mniej energii, więc powstaje możliwość wykorzystania mocy z tradycyjnego przyłącza do zasilania innych urządzeń.

- Kierując się założeniami Smart City dotyczącymi używania nowych technologii w celu poprawy jakości życia mieszkańców oraz przynoszenia oszczędności, postanowiliśmy zaprojektować stację do ładowania samochodów elektrycznych ukrytą w słupie oświetleniowym. Liczba słupów oświetleniowych w polskich miastach i gminach jest wystarczająca, by stworzyć bazę łatwo dostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych na osiedlach mieszkaniowych, na parkingach miejskich oraz w miejscach postojowych zlokalizowanych na trasach – mówi Stanisław Rosa, właściciel Grupy ROSA.

Słup oświetleniowy z ładowarką, poza łatwą dostępnością dla właścicieli pojazdów elektrycznych, ma istotną zaletę: jest tańszą i szybszą inwestycją niż tradycyjne stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Nie ma także dodatkowych kosztów związanych z uruchomieniem stacji ładowania, jak na przykład kosztu nowego przyłącza, ponieważ stacja ładowania zamontowana w słupie oświetleniowym korzysta z już istniejącego przyłącza.

Montaż ładowarki to tylko wymiana starego słupa na nowy

Konstruktorzy z firmy ROSA proponują rozwiązania dostosowane do zastanej sieci oświetlenia, by w sposób jak najbardziej korzystny umieścić w jej ramach stacje ładowania. Nie jest konieczne także zgłoszenie robót budowlanych czy wykonanie geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, ponieważ montaż ładowarki polega na wymianie starego słupa oświetleniowego na nowy z rozszerzoną funkcją. Ważne jest także to, że w przestrzeni miejskiej nie pojawia się nowy element, który mógłby niekorzystnie wpłynąć na estetykę otoczenia.

SAL EV to nazwa słupa oświetleniowego z systemem ładowania, który powstał w Dziale Projektowym Grupy ROSA. Na zewnątrz niczym nie różni się od słupów oświetleniowych, które codziennie opuszczają linię produkcyjną w Tychach – to aluminiowy słup o wysokości 6-10 m, poddany procesowi anodowania, dzięki czemu jego powierzchnia nie poddaje się korozji. Jest dostępny w 10 kolorach, zakończony odpowiednią do danego projektu oprawą LED. Jego wnętrze natomiast kryje innowacyjne rozwiązanie: stację do ładowania pojazdów elektrycznych w wariantach o mocy od 7,4 kW do 22kW, która pozwala na naładowanie akumulatora do poziomu niezbędnego do pokonania 100 km w jedną godzinę. Taka moc ładowarek jest najbardziej popularna i zalecana przez producentów samochodów, ponieważ wydłużają one żywotność akumulatora.

Anodowane słupy aluminiowe, które stanowią trzon słupa oświetleniowego, kryją w sobie wiele nowoczesnych funkcji. W smukłej obudowie SAL EV udało się zabudować wszystkie komponenty wymagane względem publicznych stacji ładowania, wliczając w to

  • licznik energii elektrycznej zgodny z dyrektywą MID,
  • zabezpieczenia elektryczne,
  • czytnik RFID ułatwiający proces autoryzacji, 
  • wielokolorową sygnalizację statusu ładowarki.

- Stacja obsługuję protokół OCPP, umożliwiając w ten sposób integrację z system zarządzania oraz rozliczeń. Zastosowane rozwiązania pozwalają użytkownikom w sposób bezpieczny i intuicyjny przeprowadzić proces ładowania pojazdów, również z wykorzystaniem smartfonów - mówi Artur Szewczuk, specjalista ds. B+R z Działu Projektowego Grupy ROSA

Istotną funkcją związaną z zarządzaniem ładowarką umieszczoną w słupie oświetleniowym marki ROSA jest możliwość komunikacji urządzenia z siecią, która może się odbywać poprzez sieć 3G bądź Ethernet. Daje to m. in. możliwość ładowania za pomocą aplikacji oraz dokonywania płatności i fakturowania. Choć w Polsce działają jeszcze bezpłatne stacje ładowania, od 2021 r. ładowanie pojazdów elektrycznych staje się usługą komercyjną.

Obecnie koszty ładowania samochodu elektrycznego, w zależności od operatora, kształtują się od 1,21 zł/1kWh do 2,52 zł/1kWh (średnia cena prądu w Polsce wynosi 0,48-0,60 zł/1kWh) i wszystko wskazuje na to, że konkurencja będzie się rozwijać. Inwestycja w stacje ładowania może się więc szybko zwrócić i przynosić regularne dochody.

Alternatywą dla wysokich słupów oświetleniowych jest kolumna KARIN LED EV, która jest chętnie stosowana na osiedlach domków jednorodzinnych, przy hotelach i restauracjach, czy parkingach miejskich. Wysoka na 1,3 m kolumna oświetleniowa może zawierać ładowarkę o mocy od 3,7 kW do 22 kW, a jej funkcjonalności gwarantują użytkownikom intuicyjny proces ładowania pojazdów, także z wykorzystaniem aplikacji w smartfonie.

Od marca 2021 r. obowiązkowe stacje ładowania w nowych i modernizowanych budynkach

Stacje ładowania samochodów elektrycznych zamontowane w ulicznych słupach oświetleniowych mogą zainteresować deweloperów i właścicieli nieruchomości. W marcu 2021 r. wchodzi w życie dyrektywa nakładająca obowiązek zabezpieczenia przez deweloperów oraz właścicieli budynków mieszkalnych i niemieszkalnych infrastruktury do ładowania pojazdów w nowopowstających i modernizowanych budynkach.

- Zgodnie z nową dyrektywą, uzyskanie pozwolenia na budowę budynku mieszkaniowego, czy obiektu użyteczności publicznej będzie obwarowane koniecznością zaprojektowania infrastruktury elektrycznej, która zapewni moc określonej liczbie punktów ładowania pojazdów elektrycznych na parkingu – mówi Stanisław Rosa. - W przypadku obiektów mieszkalnych wymóg dotyczy zabezpieczenia infrastruktury dla wszystkich miejsc parkingowych, a w przypadku budynków użyteczności publicznej i biur będzie to wymóg wyposażenia 20 proc. miejsc parkingowych w ładowarki. Łatwo można policzyć, że zastosowanie ładowarek w oświetleniu zewnętrznym w dowolnej inwestycji jest opłacalne zarówno finansowo, jak również pozwala w maksymalny sposób wykorzystać przestrzeń - dodaje.

Elektryczne ulice przyszłością miast?

W Londynie do tej pory zamontowano 1300 punktów ładowania w ulicznych słupach oświetleniowych, a plany zakładają dalszy rozwój tej infrastruktury. Jedna z ulic została zmodernizowana w całości, by można było ładować samochody elektryczne korzystając ze słupów oświetleniowych i w miejsce nazwy Sutherland Avenue powstała... Electric Avenue, W9.

Na razie słupy oświetleniowe z ładowarką do samochodów elektrycznych w Polsce można spotkać na parkingu w nowej siedzibie firmy ROSA w Tychach przy ul. Towarowej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tychy.naszemiasto.pl Nasze Miasto