Szlaban na wjazd do miast aut z silnikiem Diesla?

RED
Szlaban na wjazd do miast aut z silnikiem Diesla? W miastach powyżej 100 tys. mieszkańców mają być wytyczone strefy czystego transportu. Ministerstwo klimatu i środowiska chce, by powstały one jeszcze w 2021 roku.

W fazie konsultacji jest w tej chwili projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności, gdzie jest mowa o zakazie wjazdu do miast pojazdów z silnikami Diesla i wprowadzenia tam stref czystego transportu. Są plany, by te nowości zaczęły obowiązywać jeszcze w tym roku.

Zakaz wjazdu do miast aut z silnikiem Diesla oraz strefy czystego transportu miałyby dotyczyć miast powyżej 100 tys. mieszkańców. A w takiej sytuacji są m.in. Tychy, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Białystok, Katowice, Gdynia, Częstochowa, Radom, Toruń, Sosnowiec, Kielce, Rzeszów, Gliwice, Zabrze, Olsztyn, Bielsko-Biała, Bytom, Zielona Góra, Rybnik, Ruda Śląska, Opole, Warszawa, Gorzów Wielkopolski, Płock, Dąbrowa Górnicza, Elbląg, Wałbrzych, Włocławek, Tarnów, Chorzów, Koszalin.

Do strefy czystego transportu mogłyby wjeżdżać samochody elektryczne, wodorowe, napędzane gazem ziemnym oraz zeroemisyjne autobusy, a także samochody z silnikiem Diesla i benzynowe z odpowiednimi normami spalin.

Rząd przewiduje pewne etapy realizacji swojego założenia o poprawie jakości powietrza w miastach.

W latach 2021-2025 w strefach czystego transportu miałyby poruszać się samochody spełniające normę Euro 4. W kolejnych czterech latach, a więc do 2030, najstarszym dopuszczonym dieslem i benzyną będzie Euro 5, a w latach 2031-2035 – Euro 6.

W tej chwili ustawa o elektromobilności mówi o tym, że samorządy mogą wprowadzić strefę czystego transportu, wkrótce będzie to jednak obowiązek samorządów.

- Tychy czekają na konkretne regulacje, bez nich nic się nie zmieni. Natomiast wprowadzenie nowych przepisów w życie jeszcze w tym roku będzie trudne. Jeśli zaś chodzi o Tychy, to tak naprawdę nie wiadomo, gdzie te strefy czystego transportu miałyby być. Nie mamy klasycznego centrum, jak np. Kraków. Może taką strefą będą objęte tylko stare Tychy. Będziemy musieć się nad tym zastanowić - mówi radny Michał Kasperczyk. - A poza tym, jeśli chodzi o samochody elektryczne, to na razie nie mamy wystarczającej ilości miejsc do ich ładowania, więc to na razie też w jakiś sposób może przyhamować tempo wprowadzania zmian.

Polskie fabryki Volkswagena w całości zasilane eko-energią

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie