Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tychy: Fabryka FCA Poland po raz trzeci w tym miesiącu wstrzymuje produkcję. Powodem przerwy jest brak części

Marcin Śliwa
Marcin Śliwa
Pracownicy tyskiej fabryki FCA Poland do pracy najwcześniej wrócą w poniedziałek 21 marca.
Pracownicy tyskiej fabryki FCA Poland do pracy najwcześniej wrócą w poniedziałek 21 marca. Fot. Arkadiusz Lawrywianiec
Osoby pracujące w tyskiej fabryce FCA Poland w Tychach mają przymusowy tydzień wolnego. Najwcześniej do pracy wrócą w poniedziałek 21 marca. Jest to spowodowane brakiem komponentów elektronicznych i półprzewodników niezbędnych w procesie produkcji. W związku z niestabilną sytuacją na świecie i pandemią COViD-19, która negatywnie wpłynęła na łańcuchy dostaw, na rynku brakuje produktów.

To kolejny raz, kiedy w tym miesiącu wstrzymano produkcję w Tychach. Pierwsze dwie przerwy były krótkie: 1-2 marca oraz 7-8 marca. Teraz osoby zatrudnione u motoryzacyjnego giganta na powrót do pracy będą musiały czekać tydzień.

Spowodowane jest to bardzo ograniczoną dostępnością półprzewodników i komponentów elektronicznych wykorzystywanych w procesie produkcji. Problemy z dostawami zaczęły się wraz z pandemią koronawirusa. Mała dostępność niektórych towarów dotknęła wiele branż, w tym motoryzacyjną. W Tychach podobne przerwy w pracy miały już miejsce kilka razy, m.in. w lecie ubiegłego roku.

Jak przekonuje Rafał Grzaniecki, rzecznik prasowy FCA Poland S.A., jeżeli w tym tygodniu uda się potwierdzić nowe dostawy komponentów, to jest możliwe, że już w poniedziałek 21 marca ludzie wrócą do pracy. Osoby zatrudnione w fabryce nie muszą obawiać się o swoje zatrudnienie.

- Mamy dwa mechanizmy zabezpieczające. Jeżeli jest taka możliwość, to wykorzystywane są zaległe urlopy. W przypadku, kiedy nie można skorzystać z tej opcji, a osoby gotowe są do świadczenia pracy wypłacamy postojowe - ekwiwalent w wysokości około 80 procent wynagrodzenia - tłumaczy Rafał Grzaniecki.

Choć kłopoty z dostawami trwają już kilkanaście miesięcy, to w Tychach panuje umiarkowany optymizm. Problemy z dostępnością komponentów i półprzewodników nie staną się nową, postpandemiczną rzeczywistością.

- Przewidujemy, że sytuacja na rynkach w końcu się ustabilizuje, ale raczej jeszcze nie w najbliższych miesiącach. Aby zapewnić płynność dostaw potrzebne są zmiany w całym rozbudowanym procesie. Liczymy, że wszystko wróci do normy w drugiej połowie tego roku - mówi Rafał Grzaniecki.

Stellantis, czyli spółka powstała z połączonych koncernów Fiat Chrysler Automobiles i PSA, produkuje w Tychach samochody osobowe. Najbardziej znanym modelem, który powstaje w województwie śląskim jest Fiat 500. Poza nim na świat wyjeżdżają stąd również Abarth 595 i Lancia Ypsilon.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tychy.naszemiasto.pl Nasze Miasto