- Podpisaliśmy umowę na budowę 12,5-kilometrowego odcinka S11 pomiędzy Kępnem i Siemianicami - informuje Agata Andruszewska z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu. - To pierwszy z trzech odcinków 46-kilometrowej trasy, który będzie realizowany w najbliższym czasie.
Przy czym 46-kilometrowy kawałek planowanej drogi ekspresowej S11 podzielony został na trzy odcinki realizacyjne:
- Kępno – Siemianice (12,5 km długości),
- Siemianice – Gotartów (22,8 km),
- Gotartów – początek obwodnicy Olesna (10,5 km).
Z tego 31 kilometrów trasy przebiegać będzie przez województwo opolskie.
Na razie umowę podpisano na pierwszy z tych odcinków realizacyjnych. Ten kawałek S11 leży wprawdzie na terenie województwa wielkopolskiego, ale inwestycję przeprowadzi opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wartość umowy na budowę odcinka S11 Kępno - Siemianice wynosi 375.650.011 zł, a czas realizacji 39 miesięcy (bez okresów zimowych, czyli w praktyce 4 lata. Przetarg wygrała firma Polaqua, która za zadanie będzie mieć przygotowanie projektu budowlanego oraz realizację prac.
Zobacz dokładny przebieg S11 w województwie opolskim na odcinku - Byczyna - Kluczbork - Olesno.
Na jakim etapie są kolejne odcinki planowanej drogi ekspresowej S11
- Ofertę firmy Polaqua wskazaliśmy jako najkorzystniejszą także w przetargu na realizację odcinka Siemianice – Gotartów o długości 22,7 km. Wartość tej oferty to 523.152.279 zł - mówi Agata Andruszewska. - Jeden z konkurentów złożył odwołanie od rozstrzygnięcia, jednak Krajowa Izba Odwoławcza w całości je odrzuciła i od podpisania umowy dzieli nas tylko otrzymanie pozytywnej opinii Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Będzie to odcinek drogi S11 przez Byczynę, aż pod Kluczbork.
Na trzeci odcinek S11 od Gotartowa – przez Kluczbork, aż do początku obwodnicy Olesna (10,5 km) wpłynęło 8 ofert.
- Jako najkorzystniejszą wskazano ofertę konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Jej wartość to 464.941.427 zł. Po odwołaniu KIO podtrzymała wybór tej oferty - informuje Agata Andruszewska.
Konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud wcześniej zbudowało również obwodnicę Olesna.
Na nowych odcinkach drogi S11 zaplanowano budowę kolejnych węzłów drogowych: Byczyna, Kluczbork Północ oraz Kluczbork Południe. Za węzłem Kluczbork Północ planowana jest lokalizacja Miejsc Obsługi Podróżnych po obu stronach drogi. W rejonie tego węzła planowana jest również budowa Obwodu Utrzymania Drogi.
Jeśli wygrają najniższe oferty z przetargów, budowa 46-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S11 kosztować będzie 1,288 miliarda złotych. Według zapewnień rządu na budowę drugiego opolskiego odcinka S11 zabezpieczono już w budżecie 2,5 miliarda zł.
Jak wyglądać będzie kolejny opolski odcinek drogi ekspresowej S11
Kolejny odcinek drogi ekspresowej S11 połączy oddaną w lipcu 2023 r. do użytku obwodnicę Olesna z obwodnicą Kępna. Ten kawałek S11 będzie miał dokładnie 45,8 kilometra długości i dwa pasy ruchu w każdą stronę.
- Początek tego odcinka S11 zlokalizowany będzie na terenie województwa wielkopolskiego (na długości 12 km), łącząc się z oddaną do użytku w 2021 r. obwodnicą Kępna.
- Dalej 3-kilometrowa część trasy zlokalizowana będzie na terenie województwa łódzkiego.
- Najdłuższy kawałek, bo aż 31 kilometrów drogi, przebiegać będzie na terenie województwa opolskiego, przez gminy Byczyna, Kluczbork i Lasowice Wielkie.
- Koniec tego odcinka połączy się z oddaną niedawno do użytku obwodnicą Olesna.
Zbudowany zostanie rekomendowany przez GDDKiA wariant przebiegu drogi (W2B, tj. wariant żółto-zielony). Ten wariant od północy omija Kluczbork i Byczynę, a na końcu łączy się z obwodnicą Kępna.
Kiedy gotowa będzie cała droga ekspresowa S11 na terenie województwa opolskiego
- Harmonogram zakłada oddanie do ruchu tego odcinka drogi ekspresowej w 2027 roku – mówi Rafał Pydych, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu. – Domknie on całości S11 na Opolszczyźnie, która w sumie będzie miała 55 kilometrów na terenie województwa opolskiego.
Budowana droga ekspresowa S11 jest kluczowym szlakiem komunikacyjnym dla północnej części Opolszczyzny. Będzie miała takie znaczenie, jak autostrada A4 dla środkowej i południowej części województwa opolskiego. Przez Opolszczyznę przebiega 56 kilometrów tej trasy: przez powiat oleski i kluczborski.
Gotowa jest już obwodnica Olesna.
Została oddana do użytku w lipcu 2023 roku. Obwodnicą Olesna dwupasmowa droga jest tylko przy okazji, bo przede wszystkim jest to 25-kilometrowy kawałek drogi ekspresowej S11. Biegnie od granic województwa opolskiego i śląskiego (za wioską Łomnica) przez Olesno, aż do Kolonii Ciarka, w pobliżu Kluczborka.
46-kilometrowy odcinek S11 przebiega przez teren aż trzech województw, ale wykonawcą całości będzie opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Na 46-kilometrowym odcinku będą cztery węzły drogowe z wjazdami na S11:
- Kluczbork Północ,
- Kluczbork Południe,
- Byczyna,
- Siemianice.
Za węzłem Kluczbork Północ, czyli w okolicach Galerii Miodowej, będzie zlokalizowany parking z toaletami (po obu stronach drogi ekspresowej), stacją paliw i restauracją.
Budowa 46-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej nr 11 od obwodnicy Olesna do obwodnicy Kępna planowana jest na lata 2025-27.
Kiedy będzie gotowa cała droga ekspresowa S11
Droga ekspresowa S11 ma być gotowa według planów w 2030 roku. Całkowita trasa S11 będzie mieć 550 kilometrów i połączy aglomerację górnośląską z Pomorzem Środkowym. Prowadzi z Pyrzowic, przez Poznań, Koszalin, aż do Kołobrzegu.
Po zbudowaniu całej drogi ekspresowej S11 pokonanie trasy z północy na południe Polski - z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na połączeniu z autostradą A1 - zajmie samochodem osobowym tylko nieco ponad 5 godzin.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?