Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Matura 2016 w Tychach. Egzamin z języka polskiego

JOL
Matura 2016 w Tychach. Klasa Akademii Piłki Nożnej GKS Tychy
Matura 2016 w Tychach. Klasa Akademii Piłki Nożnej GKS Tychy Jolanta Pierończyk
Matura 2016 w Tychach. Egzamin z języka polskiego na początek. Zaczął się punktualnie o dziewiątej. Maturzyści mają 170 minut na napisanie testu i wypracowania na poziomie podstawowym.

Matura 2016 w Tychach. Zajrzeliśmy do Zespołu Szkół nr 1 im. Gustawa Morcinka, gdzie do matury przystąpili także chłopcy z Akademii Piłki Nożnej GKS Tychy. Na sali zasiedli m.in. Mateusz Grzybek (numer 4) i Paweł Florek (w czarnej koszuli) grający w drużynie GKS Tychy. Tuż przed dziewiątą zajrzała do nich pani dyrektor Grażyna Jurek, która uczyła ich języka polskiego. Teraz życzyła im tylko szczęścia.

W ZS 1 w Tychach do matury przystąpiło ponad 170 osób. W całych Tychach maturę zdaje 791 osób (364 w technikum, 427 w liceum). W powiecie bieruńsko-lędzińskim maturzystów jest 404.

[AKTUALIZACJA]
Pierwsi maturzyści klasy APN już skończyli egzamin z polskiego na poziomie podstawowym. Z ich relacji wynika, że:

1. tematem rozprawki było: "Czy miłość może być cierpieniem?" Do tego był dołączony fragment IV części "Dziadów" Mickiewicza.
2. do czytania ze zrozumieniem podane były dwa teksty: fragment "Lalki" Prusa i tekst o języku internetowym.
3. do interpretacji podany został wiersz Zbigniewa Herberta "Dałem słowo" z ostatniego tomu pt. "Epilog burzy".

[AKTUALIZACJA]
1. Czytanie ze zrozumieniem. Tekst o „Lalce” mówiący o dylematach moralnych ludzkiej egzystencji. Należało napisać streszczenie tego tekstu i przedstawić dwa niespełnione marzenia Rzeckiego (Rzecki marzył m.in. o powrocie Napoleona do władzy i żeby było, jak kiedyś oraz o tym, by Wokulski był szczęśliwy).
2. Czytanie ze zrozumieniem. Dwa teksty na temat języka internautów mówiące o tym, że jest to połączenie mowy i pisma, że język internetowy jest kolejnym językiem, którego się uczymy. I że z językiem internetowym jest tak, jak z fast foodami, które rozwijają się i zdobywają swoich zwolenników, ale wielka sztuka kulinarna i tak nie ginie. Drugi tekst był bardziej suchy. Należało m.in. porównać oba teksty i powiedzieć, który jest bardziej osobisty i co na to wskazuje (na to wskazują wyrażona opinia oraz emocje). Wśród pytań do tekstu był nowy związek frazeologiczny „aż ciśnie się na klawiaturę”. Należało podać związek pierwotny („aż ciśnie się na usta”) i wytłumaczyć jego znaczenie.
3. Temat wypracowania: Rozważyć problem: „Czy warto kochać, jeśli miłość może być źródłem cierpienia?” w oparciu o podany fragment z IV części „Dziadów” (rozmowa Gustawa z księdzem) i innych tekstów kultury. Należało zająć stanowisko na tak lub nie i odnieść się do takich tekstów, jak „Cierpienia młodego Wertera”, „Pan Tadeusz”, „Lalka”, „Romeo i Julia”, „Ludzie bezdomni , „Orfeusz i Eurydyka”. Można było też przywołać filmy, jak np. „Titanic”, „Angielski pacjent” czy „Pożegnanie z bronią”.
4. Interpretacja wiersza Zbigniewa Herberta „Dałem słowo” z ostatniego tomiku pt. „ Epilog burzy” napisanego krótko przed śmiercią autora, bardzo refleksyjnego będącego pożegnaniem z życiem.
Kluczowe jest tu zawarte w tytule „słowo”. Dałem słowo, czyli przyrzekłem, przysięgałem, że dochowam. Jest w tym wierszu odwołanie do ważnych momentów w życiu, jak matura, wojsko… „Słowo” w tytule podkreśla, jak ważne było ono w życiu i twórczości poety, który jest poetą dziedzictwa („Na początku było Słowo”, z Ewangelii św. Jana). Użycie formy przeszłej („Dałem słowo”) jeszcze bardziej wzmacnia jego wagę. To znaczy, że nie ma odwołania. Słowo się rzekło.

9AKTUALIZACJA]
Wybrane zadania z testu
Podaj dwa przykłady, którymi autorzy tekstu ilustrują swoje przekonanie o tym, że w „Lalce” odpowiedzią na egzystencjalne trwogi jest przyjaźń i troska o drugiego człowieka?
1. przyjaźń Rzeckiego i Wokulskiego - serdeczności powitań i pożegnań; 2. troska Węgiełka o Wokulskiego.
Czy autorzy tekstu podzielaj pesymizm Rzeckiego wyrażony w słowach „zaś ostatecznym kresem złych i dobrych jest garść popiołu”? Uzasadnij odpowiedź.
Nie. Bo”nie wszystek umrę” - takie
było motto bohatera.
(...) Wymień dwa niespełnione marzenia Rzeckiego.
1. powrót Napoleonidów; 2. daleka podróż, 3. małżeństwo Wokulskiego.
(...) Wybierz składniowy środek stylistyczny._Nazwij go i określ jego funkcję w tekście.
nie przypadkiem, nie przypadkiem - to anafora lub paralelizm składniowy, podkreśla znaczenie podawanych słów.
(...) dobierz do każdej funkcji sformułowanie zapewniające spójność wywodu.
przeciwstawienie: a jednak; wnioskowanie: jeżeli..., wówczas...; uszczegółowienie treści: zwłaszcza
Na czym polega nieprzestrzeganie norm dotyczących poprawności zapisu oraz poprawności stylu przez ludzi posługujących się „pisanym językiem mówionym”?
Niepoprawne zapisy: pomijanie zasad ortografii i interpunkcji.
Niepoprarwny styl: wulgaryzmy, skrótowce.
(...) do jakiego związku frazeologicznego autor tekstu nawiązał we fragmencie „Aż samo ciśnie się na klawiaturę..”. Zapisz ten związek, jego znaczenie i funkcję jego innowacji.
„cisnąć się na usta” znaczy „chcieć bardzo coś powiedzieć”; język SMS-ów utożsamiany jest z językiem mówionym.
W tekście 1 pojawia się stwiedzeenie, że obrońcy języka martwią się niepotrzebnie. Podaj arument, który potwierdza tę opinię.
SMS jest jak rozmowa w realnym świecie.
Sformułuj tezę wspólną obu tekstom.
Poprawność językowa a zdolności komunikacyjne człowieka.

Rozprawka: „Czy warto kochać, jeżeli miłość może być źródłem cierpienia”?
Można było przyjąć tezę, że tak, warto kochać, mimo cierpień, ale i odrzucić - że w takiej sytuacji, to nie. Można też było postawić hipotezę. Do każdej należało znaleźć w podanym tekście argumenty, apotem odnieść je do innych tekstów kultury, co najmniej dwóch, np. do „Cierpień młodego Wertera” Goethego i „Lalki” (nieszczęśliwa miłość Wokulskiego do Izabeli Łęckiej).
Błędem byłoby pisać w tym temacie o różnych obliczach miłości (miłość do Ojczyzny, matki do dziecka, Boga do człowieka...). Należało się skupić na miłości mężczyzny do kobiety.

Interpretacja wiersza Zbigniewa Herberta „Dałem słowo”.
Jedynej słusznej interpretacji nie ma._Natomiast z grubsza można powiedzieć, że ważny jest tytuł „Dałem słowo” i związane z nim słowa kluczowe: dałem słowo, dam słowo, słowo pętlą na szyi, słowo ostateczne, słowo daję, chętnie bym cofnął dane słowo, słowo ugrzęzło w gardle. Słowa kluczowe wyznaczają bowiem kierunek interpretacji.
Należało zwrócić uwagę na nawiązania kulturowe i literackie, których jest tu sporo. Są tu odwołania do Biblii („słowo ostateczne”), antyku, romantyzmu, do wiersza Jana Lechonia pt. „Piłsudski”, gdzie ludzie czekają na przemówienie marszałka, a on mówić nie może, biografii autora, do wydarzeń historycznych („skrzypi oś świata” odnosi się do wydarzeń po roku 1989, kiedy powstał nowy świat). W interpretacji należy określić tematykę utworu. W tym przypadku jest to tematyka refleksyjna. Po takiej analizie należało postawić tezę, a jest nią „Znaczenie słowa w życiu człowieka”. Dla Herberta miało ogromne znaczenie, choć z dotrzymaniem danego słowa wiąże się czasem wiele trudności. W interpretacji należało poszukać nawiązań, np do Różewicza czy innego tekstu Herberta pt. „Dlaczego klasycy?” W podsumowaniu uczeń mógł wyrazić swoje refleksje na temat znaczenia słowa.

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tychy.naszemiasto.pl Nasze Miasto