Spis treści
Przepisując 26-cyfrowy numer rachunku bankowego nietrudno o pomyłkę, a to może sprawić, że nasze pieniądze trafią w niewłaściwe ręce. Nawet poprawne wpisanie tytułu przelewu czy danych odbiorcy nie uchroni nas przed błędem, gdyż banki nie weryfikują tych informacji przed transakcją. Tylko w przypadku, gdy numer konta, który wpisaliśmy, nie istnieje, środki nadal pozostaną w naszych rękach.
Najczęściej błędne można odnotować w następujących przypadkach:
- przelew wysłany na zamknięte lub nieistniejące konto – pieniądze automatycznie wrócą do nadawcy w czasie do 5 dni roboczych;
- nieprawidłowa kwota przelewu – jeśli wyślemy za mało, wystarczy zrobić drugi przelew, natomiast gdy za dużo możemy cofnąć transakcję, o ile pieniądze nie dotarły jeszcze do odbiorcy;
- złe dane przy przelewie – czasem zdarza się, że pomylimy nazwisko lub wpiszemy błędny tytuł przelewu, ale zazwyczaj nie wiąże się to z żadnymi konsekwencjami, pieniądze trafią do odbiorcy i wtedy z nim najlepiej skontaktować się w sprawie pomyłki;
- przelew na niewłaściwy numer konta – w tej sytuacji dużą rolę odgrywa czas, gdyż im później tym trudniej będzie o odzyskanie pieniędzy, choć w większości sytuacji istnieje szansa na otrzymanie zwrotu.
Jeszcze kilka lat temu o zwrot środków po błędnym przelewie można było się ubiegać na podstawie zapisów kodeksu cywilnego (art. 405-414). Często jednak otrzymanie zwrotu zależało od dobrej woli odbiorcy, którego dodatkowo chroniła tajemnica bankowa. Od 27 kwietnia 2018 roku obowiązuje nowe prawo, dzięki któremu rozwiązanie tego problemu jest szybsze oraz skuteczniejsze.
– Z wniosków do nas wpływających wynikało, że omyłkowy przelew na niewłaściwe konto, był źródłem poważnych problemów. W skrajnych wypadkach klienci tracili w ten sposób pieniądze, bo nie było mechanizmu zmuszającego odbiorcę do zwrotu środków. Dzięki tej zmianie w większości przypadków dostaniemy je nawet w ciągu kilku dni – wyjaśniła rzeczniczka finansowa Aleksandra Witorow, cytowana przez PKO BP.
Jak anulować błędny przelew?
Po przesłaniu przelewu na niepoprawny numer konta w pierwszej kolejności warto skontaktować się z bankiem telefonicznie lub odwiedzić placówkę. W tej sytuacji liczy się czas, gdyż chodzi o to, by transakcję anulować przed sesją rozliczeniową, która zwykle następuje około godziny 8, 12 lub 15.
Jeśli przelew już dotarł, trzeba zgłosić ten fakt do swojego banku. Ma on maksymalnie 3 dni na poinformowanie odbiorcy o konieczności zwrotu pieniędzy. Zakładając, że wszystko pójdzie zgodnie z planem, środki otrzymamy z powrotem w terminie do 30 dni.
Oczywiście nigdy nie ma gwarancji, że natrafimy na uczciwego odbiorcę. W przypadku, gdy dana osoba nie odda dobrowolnie pieniędzy, bank udostępni jej dane osobie, która przelała środki. Wówczas można będzie dochodzić swoich praw przed sądem.
Ile zapłacimy za anulowanie przelewu?
Przy szybkiej reakcji przelew uda nam się anulować, zanim dotrze do odbiorcy. Wszystko jednak zależy od banku, który może nam pomóc, ale nie przyjmie reklamacji, gdyż to nadawca przelewu odpowiada w pełni za wpisanie prawidłowych danych do przeprowadzenia transakcji.
Koszt anulowania przelewu zależy od banku, a informację o tym znajdziemy w tabeli wypłat i prowizji. W przypadku większości kont osobistych zapłacimy maksymalnie kilkanaście złotych. Drożej będzie natomiast, jeśli mamy konto firmowe.