Modernizacja DK 44 w Tychach obejmowała 2,5-kilometrowy odcinek w dzielnicy Urbanowice, od węzła Wartogłowiec do ul. Turyńskiej w okolicy FCA.
- Prace rozpoczęto od przygotowania podłoża oraz podbudów o łącznej grubości około 80 cm i dopiero na tak przygotowanej powierzchni można było układać trzy kolejne warstwy asfaltu - informuje Agnieszka Kijas z Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach. -
Nawierzchnia asfaltowa została dostarczona na teren budowy przez 1880 pojazdów. Łącznie na modernizowanym odcinku drogi ułożono ponad 51,5 tys. m kw. mas bitumicznych oraz dodatkowo 6 tys. m kw. masy asfaltowej w kolorze czerwonym, którą użyto do budowy ścieżek rowerowych. Wzdłuż całego odcinka powstał nowy chodnik, a także jednostronna ścieżka rowerowa. Posadzono też 76 drzew oraz 4614 krzewów na wyspach centralnych rond
.
Szczególne znaczenie dla całej modernizacji miało przeniesienie ruchu pieszego do dwóch podziemnych tuneli.
Przejścia podziemne powstały w rejonie ulic Długiej i Kościelnej. Z obu mogą korzystać zarówno piesi jak i rowerzyści.
- Przez Tychy prowadzi jeden z kluczowych odcinków drogi krajowej nr 44 w województwie śląskim. Na dobę przejeżdża nią średnio kilkanaście tysięcy samochodów. Bardzo istotne jest, by ruch odbywał się tu płynnie i bezpiecznie – mówi Artur Kruczek, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.
Najistotniejszym punktem całej przebudowy jest bezkolizyjny węzeł łączący DK44 z ulicami Mysłowicką, Kościelną i Główną.
W miejscu, gdzie dawniej ruch tranzytowy mieszał się z lokalnym, wkrótce kierowcy będą mieć do dyspozycji dwupoziomowy bezkolizyjny węzeł.
- Węzeł zapewni sprawne połączenie z przedsiębiorstwami zlokalizowanymi w podstrefie tyskiej KSSE oraz dzielnicami: Urbanowice, Jaroszowice i Wygorzele a także miastem Bieruń – mówi Arkadiusz Bąk z MZUiM. – Ruch tranzytowy poprowadzony został górą, a lokalny odbywać się będzie dołem, po dwóch dużych rondach. Wyspa każdego z nich ma średnicę 50 metrów.
- Góra nowego węzła, którą biegnie główna nitka trasy, została oddana do użytku końcem 2019 roku, a aktualnie kończą się odbiory układu drogowego pod obiektem. Jest to ostatni element przebudowy - informuje Agnieszka Kijas z MZUiM.
Nie jest to jednak jeszcze koniec prac na DK 44 w Tychach.
Niebawem ruszy demontaż tymczasowego ronda na ul. Turyńskiej w rejonie fabryki FCA, które obsługiwało ruch w czasie przebudowy. Ponadto prowadzone będą roboty porządkowe, wykończeniowe oraz ostatnie poprawki zlecone w odbiorze. Nie będą one jednak wpływać na płynność ruchu
- mówi Agnieszka Kijas.
Modernizacja DK 44 w Tychach kosztowała ok. 132 mln zł, z czego ż 85 proc. stanowi dofinansowanie z UE. Reszta pochodzi z budżetu miasta Tychy.
Całość prac wykonała firma Eurovia.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?